Apples nya reparationsprogram får massiv kritik

Apple Logo

Apple låter verkstäder köpa originaldelar, men på mycket hårda villkor. Det är ingen nyhet att Apple ogillar tredjepartsreparationer, och här markerar företaget stenhårt mot alla som vill göra dem.

  • Verkstäder kan tvingas betala 1 000 dollar per reparation i skadestånd till Apple
  • Apple kräver att få göra oannonserade besök för att granska verkstäderna
  • Professor säger att Apple får enormt inflytande över verkstäderna och hur de fungerar
  • Lästips: iPhone 9 kan kosta 4 800 kronor enligt analytiker

Apple lanserade i somras ett reparationsprogram kallat “Independent Repair Provider Program”. Tanken var att det skulle göra det lättare för verkstäder att reparera Apples produkter med originaldelar från tillverkaren.

I praktiken är reparationsprogrammet ett stentufft avtal som kan sätta verkstäderna i rejäl knipa om de avviker det minsta från Apples regler och krav.

Enligt webbsajten Motherboard som har granskat avtalet verkstäderna måste skriva på så är kraven så höga att många verkstäder vägrat gå med på dem.

Här är några av kraven från Apple på verkstäderna:

  • Apple får göra oannonserade revisioner och inspektioner på plats i verkstäderna
  • Apple får fortsätta göra inspektioner även fem år efter att verkstäderna gått ur reparationsprogrammet
  • Om verkstäder använder delar som inte är auktoriserade får Apple dela ut böter på upp till 1 000 dollar per tillfälle
  • Apple kan när som helst kräva information om individer som lämnar in sina Apple-prylar för reparation

Avtalet från Apple ges inte till verkstäderna förrän dessa har skrivit på ett tystnadsavtal som säger att de inte får prata om reparationsprogrammet.

Vidare kräver Apple att verkstäderna samlar in kundernas godkännande av att Apple inte ger någon garanti på reparationsarbetet. Vilket kanske är en logisk sak eftersom det inte är Apples egna, certifierade verkstäder som gör arbetet.

Aaron Perzanowski är professor i juridik på Case Western Reserve University. Han säger till Motherboard att Apple får ett mycket stort inflytande över verkstäder som skriver på avtalet. Förutom krav på granskningar när Apple helst vill höga böter och krav på att verkstäderna ska skicka alla delar som företaget anser är förbjudna produkter så sätter avtalet indirekt krav på att inga andra produkter än Apples får repareras.

Apple: Vi hör er – här är vårt intetsägande svar

Vad säger då Apple om sitt eget reparationsprogram? De är knappast lika kritiska som verkstäderna och professorn i alla fall.

Vi är engagerade i att ge våra kunder fler valmöjligheter och platser för att säkra och tillförlitliga reparationer. Vårt nya oberoende reparationsprogram är designat för att ge verkstäder av alla storlekar äkta delar, träning och verktyg för att göra de vanligaste iPhone-reparationerna. Vi är exalterade över den initiala responsen och det höga intresset. Vi arbetar nära intresserade verkstäder och kommer att uppdatera språket i vårt material för att adressera deras återkoppling.

Apple till Motherboard

Det är tydligt att Apples svar till Motherboard bara är en standardtext som ska ge ett mer positivt sken av reparationsprogrammet, men utan att ge något egentligt svar på några frågor.

Apple är kända för att motarbeta alla som inte är Apple. Mer eller mindre. Inte minst verkstäder som arbetar för att göra livet lite bättre för Apples kunder; verkstäder som Apple inte tjänar några pengar på och som ligger utanför företagets egna ekosystem, vilket gör att de inte får någon kontroll över processen. Och det skrämmer företaget mer än något annat.

Läs mer om nyheten i den här utmärkta artikeln från Vice.com.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.