World of Warcraft tappar hundratusentals spelare

world-of-warcraft-logo

600 000 spelare förlorade på ett kvartal

Mists of Pandaria blev aldrig den räddning för World of Warcraft som Activision Blizzard hade hoppats på utan MMORPG-spelet fortsätter att tappa rejält med spelare. Bara under andra kvartalet i år förlorade man närmare 600 000 spelare och har nu nått lägstanivån på 7,7 miljoner aktiva spelare.

Vid årsskiftet 2012/2013 rapporterades att World of Warcraft hade cirka 10 miljoner spelare och den siffran har alltså sjunkit enormt sen dess. Sammanslagna servrar och ödsliga huvudstäder är bara två av många indikationer på att Azeroth och Kalimdor är på väg att dö ut för Activision Blizzard.

Det är med åtminstone en gnutta sorg som jag skriver det här då många timmar av mitt liv har gått åt att döda mobs, raida i Molten Core och hälsa på hos Nefarion vecka efter vecka. Ett tag spelade jag från 15.30 till 23.00 på vardagarna och hela dagarna och nätterna kring veckosluten. Ohållbart länge alltså.

Nötande tröttare ut spelarna

Tuff konkurrens från andra MMORGP-spel är en bidragande faktor till att spelarna slutar och så även det faktum att lite finns kvar att göra när man har klarat alla de vanliga uppdragen. Att spela om samma Dungeon eller Raid gång på gång på gång är uttröttande och även de mest inbitna spelarna tappar orken.

Trots det så har man under alla dessa år byggt upp något av ett beroende ända sen den första betan av World of Warcraft. Jag skulle inte tveka en sekund om att starta spelet igenom om en Vanilla-server startades av Activision Blizard. De har redan avfärdat alla rykten om att något sådant skulle ske i framtiden – men det lockar då gamla minnen väcks till liv igen.

12 miljoner spelare var höjden på karriären för World of Warcraft under 2010. En fantastisk prestation och spelet är fortfarande det mest framgångsrika prenumerationsbaserade spelet genom tiderna. Dock behövs något nytt och kanske kan Activision Blizzard lansera en ny framgångssaga efter separationen från moderbolaget Vivendi – en separation som kostar 5,83 miljarder dollar.

Kan Titan bli räddningen för Blizzard?

Titan är ett projekt som det ryktats mycket om men som ingen egentligen vad är, ett projekt som många hoppas kommer att visas upp under detta årets BlizzCon i November. Personligen har jag stora förhoppningar på Titan, men hur bryter man en ordentligt inbränd spelvana som World of Warcraft. Hur upprepar man en succé som är så fenomenal att det saknas motstycke i spelvärlden?

Vad är dina tankar kring World of Warcraft, Project Titan, MMORPG:s och Activision Blizzard?

Du kanske också gillar