Microsoft köper Activision Blizzard för 623 miljarder kronor

Ger Microsoft kontrollen över StarCraft, Overwatch, Call of Duty och Candy Crush

activision-blizzard-logo

Microsoft har meddelat att företaget köper Activision Blizzard för 68,7 miljarder dollar, eller cirka 623,4 miljarder kronor. Samtidigt avslöjar Microsoft att speltjänsten Xbox Game Pass passerat 25 miljoner prenumeranter.

Nyheten betyder att Microsoft har gjort sitt andra, stora uppköp på senare tid. Förra året köpte Microsoft spelutgivaren Bethesda för 7,5 miljarder dollar vilket gav dem kända spelserier som Doom, Fallout, The Elder Scrolls (Skyrim), Dishonored och Wolfenstein.

Players everywhere love Activision Blizzard games, and we believe the creative teams have their best work in front of them. Together we will build a future where people can play the games they want, virtually anywhere they want.

Köpet av Activision Blizzard är 816 procent (!) dyrare än Bethesda, men ger samtidigt Microsoft en extrem spelkatalog med många tunga serier.

Läs mer: Xbox Game Pass har nu över 25 miljoner prenumeranter

microsoft activision blizzard xbox games 2022

Spelen och utgivarna som ingår i köpet

Förutom Activision Blizzard så ingår även svenska spelstudion King i köpet. Det betyder att Microsoft lägger vantarna på superpopulära mobilspel som Candy Crush, Bubble Witch Saga och Pet Rescue.

Från Activision Blizzard ingår tungviktare som World of Warcraft, Diablo, Hearthstone, Overwatch, StarCraft och Call of Duty. Det betyder också att vi sannolikt kommer få se Microsoft-märkta tourneringar då StarCraft, Overwatch och Hearthstone alla är populära inom tävlingskretsar.

For more than 30 years our incredibly talented teams have created some of the most successful games. The combination of Activision Blizzard’s world-class talent and extraordinary franchises with Microsoft’s technology, distribution, access to talent, ambitious vision and shared commitment to gaming and inclusion will help ensure our continued success in an increasingly competitive industry.

Den stora frågan för många är nu hur Microsoft kommer att använda sitt förvärv. Vilka spel kommer att läggas till Xbox Game Pass för att stärka speltjänsten?

World of Warcraft är ett spel med månadsprenumeration som ständigt tappat spelare. Ni kan bara tänka er möjligheterna om Microsoft inkluderar spelet i Xbox Game Pass för PC och den vägen potentiellt lockar in miljontals nya användare.

Många och stora kontroverser kan ställa till det

Activision Blizzard är ett företag med många kontroverser bakom sig. Och som pågår just i skrivande stund.

Under åren har Activision Blizzard exempelvis dragits med stämningar och utredningar från myndigheter på grund av en skadlig arbetskultur och sexuella trakasserier.

Ett stort antal personer har antingen sparkats från företaget eller fått reprimander på grund av olika händelser. Och även karaktärer i flera av Activision Blizzards spel har fått nya namn eftersom de haft namn från personer som fått sparken.

Call of Duty-serien är i en nedåtgående spiral med allt mer kritik mot hur serien utvecklas och för tre år sedan sparkades 775 anställda i ett svep trots att företaget gjorde en rekordvinst.

Microsoft har ett rejält arbete framför sig om de ska reda ut hela den här soppan.

Läs mer: Ubisofts prenumerationstjänst kommer till Xbox under 2022 (Ubisoft Plus)

Flera steg innan köpet är spikat och klart

Även om båda företagen har kommit överrens om ett uppköp så finns några hinder som kan sätta käppar i hjulen för superuppköpet.

Aktieägarna måste få säga sitt och det myndigheter kommer att granska så att köpet inte bryter mot några konkurrenslagar.

Ett slutgiltigt beslut är inte att vänta förrän slutet på räkenskapsåret 2023 enligt webbsajten Neowin.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.