Teknologins påverkan på gamingvärlden

Teknik driver på förändringar i lagar, beteenden och social gemenskap, vilket inte minst dess påverkan på den så kallade gamingvärlden är ett bevis på.

Teknologi och spel har genom historien gått hand i hand och där spelandet snarare varit en konstant så har teknologin tagit större kliv och dragit med sig spelandet. Lägg därtill den sociala gemenskapen runt spelande, vilken också fått draghjälp av teknikens utveckling som i sin tur påverkat förändringar i lagstiftning som under decennier gjort spelandet mer konsumentvänligt och mindre restriktivt.

3D-grafik och streaming

Idag har 3D-grafik och – kanske framförallt – möjlighet till live streaming såsom live casinos fått alltmer fokus hos spelutvecklarna. Efterfrågan är stor på interaktiva spel idag och etablerade nätcasinon säkerställer att möta efterfrågan med ett så varierat och innovativt spelutbud som möjligt. Spel- och teknikföretaget MRG Group har sedan länge förstått innebörden av att å ena sidan samarbeta med bra spelleverantörer som har förmågan att skapa en miljö där spelande kan pågå i realtid och adrenalinkickarna kan nås inom loppet av några sekunder och dessutom om och om igen. Just 3D-tekniken ser vi prov på i utbudet på spelsidan vinnarum casino där vi kan vittna om en expansion av 3D-animerade spelautomater i spelutbudet. Även livestreaming – i form av autentiska bordsspel med riktiga dealers i stream direktsändning – är högt listade på spelsidan och får betraktas som några de mest spelade casinospelen bland den svenska spelpubliken.

Från antiken till spelbutiken

Människans behov av adrenalinkickar som dessutom kan leda till stora vinster är nog något av en konstant i världshistorien. Att spela, det vill säga vadhållning av olika slag, har funnits så länge vår historia kan minnas. Redan under antiken spelade man kort och rullade tärning. Men det var först på 1790-talet som en viss Harry Ogden blev den förste att tjäna pengar som bookmaker genom att lägga ett odds på varje enskild häst i ett lopp, snarare än att ställa ut en fråga om vilken av två hästar som skulle komma först.

I maj 1961 legaliserades spelbutiker i Storbritannien och inom loppet av sex månader fanns där hela 10 000 butiker på de brittiska öarna. I Sverige var spel fortfarande en statligt kontrollerad verksamhet och spel på trav och galopp gjordes i ATG:s regi från och med mitten av 70-talet.

Intresse och tillgänglighet ökar

I spelbutikerna fanns alltid en bookmaker som förde upp resultat och priser från olika lopp. Informationen förmedlades på särskilda tavlor och kunde hämtas från nyhetsbyrån Extel.

I mitten av 80-talet tog spelbutikerna ännu ett steg i utvecklingen, mycket tack vare nya och mer hanterbara regler som tillät dem att servera varma drycker och visa tv-sändningar från olika lopp. Man ska komma ihåg att spelbutikerna alltid varit strikt reglerade och genom åren därmed kanske inte särskilt välkomnande.

I Sverige fanns inga spelbutiker, men du kunde gå till en kiosk som var godkänd av ATG eller Tipstjänst (nuvarande Svenska spel AB) och träffa kompisar över en kaffe. Spelformerna var fortfarande begränsade till trav, lotto och fotboll, där stryktipset var stort på fotbollssidan. Möjlighet att spela på odds såg ljuset i Sverige först 1986 och är faktiskt världens första sportspel online. Man gick också ihop i spelbolag och fyllde i kuponger på sitt lokala fik för att sedan lämna in dem på kiosken.

Bingo och bingolotto

Bingo var sedan länge en folkrörelse för äldre där man träffades i rökiga lokaler och hoppas på det bästa. I och med tv-programmet Bingolotto som hade nationell premiär, i den då nystartade kanalen TV4, år 1991 tog sig bingon in i vardagsrummen och blev till ett nöje som inte bara uppskattades av pensionärer. Leif ”Loket” Ohlsson blev omåttligt populär som programledare och eftersom en stor del av försäljningen gick till idrottsrörelsen fick verksamheten en folklig förankring. Så sakteliga hade även Tipstjänst, det vill säga nuvarande Svenska spel, utvecklat sin verksamhet med fler spelformer, förutom stryktipset och den svenska spelmarknaden var redo för nästa steg, vilket också drevs fram av teknisk utveckling.

Internet och mobilen

Nästa stora steg tas nämligen i slutet av 1990-talet då internet slår med full kraft i branschen. Nätbingo samt nätcasino slår igenom såväl som online betting och därefter har den digitala spelbranschen vuxit dramatiskt. Inte minst från 2012 och framåt.

Men det är inte bara bakom datorn man spelar utan mobilen används i allt större utsträckning, vilket på många sätt också konkurrerar ut de gamla spelbutikerna, vars miljöer kanske inte är att föredra framför mobilen som du kan använda vart som helst och när som helst. Detta har också lett till en explosion av företag och jämförelsesidor som handlar om online betting och online casino.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.