Apple erkänner skärmproblem med iPhone 6 Plus — skuldlägger användaren

Iphone 6 Plus

Tidigare i augusti kom rapporter om att iPhone 6 och iPhone 6 Plus kan ha stora problem med att skärmen inte reagerar på beröring. Detta samtidigt som en grå rand visades på skärmens översta del. Då kom ingen respons från Apple men nu erkänner företaget att det finns ett problem.

På sin officiella webbsajt skriver Apple att problemet kan uppstå efter att telefoner har “tappats flera gånger på hårda ytor och ytterligare påfrestning tillförts”. Förklaringen till att Touch Disease, som problemet benämns som, uppstår känns som mer av en bortförklaring från Apples sida och ett sätt att komma undan alla former av skuld i det hela.

Förutom att lägga problemet helt på användaren kräver Apple en reparationskostnad för att laga felet. Med ett nyligen uppsatt reparationsprogram kallat “Multi-Touch Repair Program” kan de med berörda telefoner få dem åtgärdade för 149 dollar, vilket omräknat blir 1 700 kronor inklusive moms. Bättre än att köpa en helt ny telefon givetvis, men fortfarande sura pengar för något man kanske inte har gjort själv.

Som salt i såren kan också sägas att reparationen endast gäller för iPhone 6 Plus. Har du den mindre modellen verkar det som att Apple påstår att felet inte ens kan uppstå. Trots att iPhone 6 har samma dåliga tillverkningsmetod där Touch IC-kretsen som hanterar skärmberöring inte har tillräckligt med fästmaterial som ska hålla den på plats.

Om du har en iPhone 6 Plus med felet att pekskärmen inte svarar på beröring rekommenderar vi att du tar den till Apple för en första koll. Därefter får du ta ett beslut om huruvida den ska repareras (om möjligt) eller om du ska köpa en ny telefon.

Telefonen är två år gammal i skrivande stund — är det värt 1 700 kronor på det eller är det bättre att köpa en nyare modell. Vad tycker ni?

 

iphone6-touch-disease-2

 

Apple lägger skulden på användarna

Touch Disease är bara ett av flera problem som har plågat iPhone-telefonerna genom åren. Antennagate är ett hett omtalat ämne där iPhone 4, bara genom att hållas i handen, kunde tappa kontakten med mobilnätet, något Apple förklarade som ett användarefel där telefonen inte hölls på rätt sätt. Tillslut visade det sig ändå att företaget designat om hur antennen placerades i efterföljande modeller.

Ett annat problem som Apple fick mycket kritik för var Bendgate där iPhone 6 Plus visade sig enkelt kunna böjas vid vardagligt bruk. Den mjuka metallen var inte hård nog för telefonen och internt saknades tillräckligt med stöttning, vilket gjorde att telefoner fick böjningar som, förutom knäcka telefoner, gjorde att skärmen kunde släppa i kanterna. Apples svar? Sluta böja telefonen.

Crackgate berörde visserligen inte iPhone-telefonerna utan var ett problem för iPod Nano där till synes brytskador uppstod. Apple-profilen Phil Schiller sade då i ett uttalande att väldigt få exemplar drabbats och att problemet låg i feta amerikanare med trånga byxor och långvarigt stillasittande, inte hos Apple.

Det finns en mängd andra “gate”-historier men de flesta verkar handla mer om att hitta skuld snarare än att det faktiskt finns ett problem. Efter antennagate vädrade tekniksajterna och reportrarna blod vilket gav upphov till att en mängd problem förstorades upp och det blev en höna av en fjäder. Yellowgate med missfärgade skärmar och Scratchgate är bara två av flera sådana.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.