Annat

En osäker framtid för gamification inom en ständigt föränderlig casinobransch

Under många år har casinobranschen varit en av de mest aktiva drivkrafterna bakom normaliseringen av gamification och det råder ingen tvivel om att branschen hjälpt till att både utveckla och etablera konceptet. Fast på grund av nya lagar och riktlinjer som utformats av Spelinspektionen står den svenska casinobranschen nu inför en oviss framtid gällande gamification-möjligheter.

Vad är gamification?

Innan vi tar en närmare titt på hur den svenska casinomarknaden har förändrats och hur gamification kan komma att begränsas, tänkte vi erbjuda en snabb genomgång av vad gamification är.

Gamification, som ibland kallas spelifiering på svenska, innefattar spel-liknande element inom verksamheter som inte nödvändigtvis erbjuder spelprodukter. Målet med gamification är att öka kundens interaktion med en produkt i förhoppningen att hålla kvar kunden så länge som möjligt. Konceptet är mycket populärt inom e-handel, IT och digital marknadsföring och hämtar ofta mycket av sin inspiration från traditionella datorspel.

Vanliga gamification-koncept inkluderar att kunder får en avatar som man kan förbättra och köpa nya “skills” och verktyg till, men kan också representeras av poäng, märken och andra belöningar som måste förtjänas. I likhet med traditionella datorspel har gamification ofta olika nivåer som man kan uppnås.

Gamification inom casinobranschen

Inom casinobranschen har gamification använts länge. Faktum är att gamification varit en del av casinobranschens tillväxtstrategi under lång tid. Exempelvis har kunder erbjudits möjligheten att samla lojalitetspoäng och blivit belönade för prestationer baserat på sitt spelande, både online och på landbaserade casinon.

Gällande nätcasinon är gamification ofta ett separat system som drivs av casinot själva men som kan påverkas och kontrolleras av spelen som erbjuds. Många av dagens nätcasinon erbjuder exempelvis en historia som fortlöper parallellt med casinospelen men som påverkas av en spelares resultat och de spel han eller hon spelar. Exempel: “Spela 20 rundor på följande spel för att uppgraderas till nästa nivå”.

Gamification är ett enormt användbart koncept som kan hjälper till att öka intäkter, maximera ROI:s och främja kundlojalitet. Däremot kan det även uppmana kunder till att spel mer än de kanske planerat och det är där problemen uppstår.

Nya problem gällande gamification för svenska nätcasinon

Från och med 2019 måste alla casinon som erbjuder sin produkter i Sverige godkännas för en ny spellicens som utfärdas av Spellinspektionen. Tyvärr drabbades många aktörer hårt och flera tidigare godkända casinon saknar idag en licens; i flera av fallen var gamification anledningen.

Kraven för att godkännas för en spellicens är nämligen mycket strikta och till stor del fokuserar de kring att casinon inte får uppmana spelare till att spela mer, vilket innebär att många former av gamification inte längre kan godkännas. Ett annat problem som uppstått är att casinon numera erbjuder “kontofri registrering” vilket begränsar möjligheterna för gamification då spelare inte längre har tillgång till traditionella konton där man tidigare registrerat framsteg, poäng och andra gamification-aspekter.

I samband med att Ninja Casino blev det första casinot att få en utfärdad licens indragen har oron kring striktare reglering ökat och som det ser ut är framtiden för gamification inom den svenska nätcasinobranschen inte ljus ut. Istället kommer casinon få förlita sig på traditionell marknadsföring och kundförvärv.

Huruvida detta är en negativ eller positiv utveckling är upp till var och en att avgöra men det råder ingen tvivel om att gamification inom casinobranschen kommer förändras.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Close