Spotify har ökat priserna under 2021 och den populära musiktjänsten kostar nu mer än någonsin tidigare Men det stannar inte där – nu undersöker Spotify om de ska höja priserna ytterligare.

Med prishöjningen från 2021 får du betala mellan 10 och 20 kronor extra varje månad. Men Spotify menar att det är värt varenda krona. Frågan är vad nästa, stora prishöjning kommer att landa på.

Lästips: 300 000 Spotify-konton kapades med hjälp av läckta lösenord

Varningen: Spotify kan höja priserna – igen

Efter att Spotify bekräftat att de har 195 miljoner betalande prenumeranter så släppte musiktjänsten en potentiell prisbomb – de undersöker just nu om det finns utrymme att öka priserna för alla sina kunder under 2023.


Trots att Spotify ökar sina intäkter så blöder bolaget pengar. Under senaste kvartalet så rapporterar Spotify intäkter på 3,04 miljarder euro med ett nettoresultat på en förlust på 228 miljoner euro.

Spotify förlorade alltså 2,5 miljarder kronor bara under senaste kvartalet. Och då har intäkterna ökat med 21 procent från år till år. Ouch, Spotify.

Något måste till för att minska blödningen och ett sätt är att öka månadskostnaden. Apple har redan chockhöjt sitt månadspris för Music, och Spotify kommer sannolikt att öka sitt månadspris under 2023.

Därför vill Spotify höja priserna

Det var under ett konferenssamtal med bland annat Spotifys VD Daniel Ek som det avslöjades att priserna kan gå upp.

Anledningen är att musiktjänstens konkurrenter, Apple Music och YouTube Music, har höjt sina priser den senaste tiden.

Inledningsvis kommer en eventuell justering av priserna på Spotify bara gälla för den amerikanska marknaden. Men räkna med att det sprids även till Sverige också, förr eller senare.

Via Deadline

FAQ om Spotifys prishöjning

Hur mycket kostar Spotify 2022?

109 kronor för Premium (+10%)
149 kronor för Duo (+7%)
189 kronor för Familj (+12%)

När börjar nya priserna gälla?

Nya priserna på Spotify började gälla i februari 2021. Befintliga användare med månadsbetalning får en månad med gamla priset, sen höjs det automatiskt.

Varför höjer Spotify priserna 2022?

För att kunna fortsätta satsa på nytt material och podcasts.

Varför höjer Spotify priserna 2023?

Spotify blöder pengar. Bara under Q4 2022 så förlorade Spotify hela 2,5 miljarder kronor, trots intäkter på 32 miljarder kronor smama kvartal.

Spotify har gjort stora satsningar de senaste åren för att locka både nya lyssnare och behålla de som redan är användare.

Den kanske största satsningen är på poddar. Något som har kostat Spotify flera hundra miljoner, dock utan att fånga användarnas intresse om vi ska tro tidigare rapporter.

Och med stora satsningar som kostar pengar så töms kassan fort. Därför vill Spotify fylla på den så fort det går, och i ett mejl skriver företaget följande:

Det betyder att vi kan fortsätta att förnya och investera för att ge er den bästa upplevelsen och mer värde i form av nytt innehåll och fler funktioner att använda både som familj och som individer.

Lästips: Så många prenumeranter har Spotify (oktober 2020) – fortsätter blöda pengar

Så hur mycket höjs priserna?

För enskilda användare med Premium-abonnemang ökar priset från 99 kronor till 109 kronor. Familjeanvändare hade tidigare en månadskostnad på 169 kronor, vilken nu ökar till 189 kronor. Spotify Duo ökar i sin tur från 139 kronor till 149 kronor.

Den som betalar månadsvis får en extra månad med gamla priset, därefter höjs det automatiskt. Den som har betalt årsvis får behålla gamla priset tills prenumerationen måste förnyas igen.

Så mycket skiljer de olika musiktjänsterna i pris

SpotifyApple MusicTidalYouTube Music
Student65 kronor49 kronor49 kronor49 kronor
Personlig109 kronor99 kronor99 kronor99 kronor
Familj189 kronor149 kronor149 kronor149 kronor
Duo149 kronor
HiFi199 kronor
Notera: Priserna kan ändras utan förvarning. Kolla respektive tjänst för aktuella priser.

Spotify har hamnat i ett ofördelaktigt läge där priserna är högre än konkurrenterna, utan att erbjuda något mervärde.

Apple Music har integrationen med Apples hela ekosystem och kan fås till en lägre kostnad med Apple One-prenumerationen. Tidal har vassare ljudkvalitet och YouTube Music Premium ger en annonsfri YouTube-upplevelse.

Spotify satsar stort på poddar för att ge mervärde, men är det tillräckligt för att rättfärdiga högre priser. Vad tycker du? Skriv en kommentar och berätta!

Kategoriserad i:

Taggad i: