Det smarta armbandsuret Pebble, även kallad en smartwatch, har lanserats hos den gigantiska varuhuskedjan Best Buy. Problemet? Många som förhandsbokat via Kickstarter-projektet har inte fått sina utlovade exemplar än. Trots det kan man redan idag beställa via Best Buys hemsida eller helt sonika vandra in i en butik och köpa en Pebble efter den 7 juli.
Personligen tycker jag att det är otroligt nonchalant av tillverkaren om de inte tar hand om sina äldre ordar och stöttar de som hjälpt Pebble att bli verklighet. Förhoppningsvis rör det sig bara om dålig logistik inom företaget snarare än att de ignorerar sina kunder. Dock förstår man önskan att sprida sig till butikskedjor för att öka försäljningen om tillverkningen kommit igång ordentligt.
Pebble kan förlora stort
Speciellt viktigt är det då konkurrenterna Apple, LG, Google och Samsung har ryktats att släppa egna smarta armbandsur. Pebble har inte en chans om tunga aktörer som Apple ger sig in på marknaden då dessa har miljontals hängivna anhängare som bara väntar på att få nya produkter. Dessutom har de välutvecklade produktionslinjer och distributionsled som är optimerade för storskalig tillverkning.
Jag skulle tveklöst skaffa en Pebble om armbandsuret når våra svenska butiker – om inte vi får bättre alternativ innan dess. En Pebble 2 skulle kanske kunna ge större funktionalitet, bättre batteritid och smartare synkronisering med smartphones och surfplattor. Frågan är bara när det bli möjligt och om spekulanterna orkar vänta. Vad tror du?
Lämna ett svar
Visa kommentarer