Hyundai arbetar på OTA-uppdateringar till sina nya bilar

hyundai motor group 2025 ccos platforms roadmap

Biltillverkaren Hyundai meddelar att alla deras nya bilar, från 2025 och framåt, ska ha stöd för så kallade OTA-uppdateringar. Det avslöjar i en ny roadmap som visar att Hyundai tänker investera 12,6 miljarder USD i en övergång från dagens bilar till ”Software Defined Vehicles”, eller kort SDV:s.

Det här är Hyundais plan för sina framtida bilar

Planen just nu är att utveckla en helt ny, teknologisk plattform för anslutna bilar.

Plattformen använder systemet ”Connected Car Operating System” (ccOS) som kommer till alla nya bilar, både ICE och EV, från Hyundai senast 2025. Vid det tillfället beräknas Hyundai ha 20 miljoner anslutna bilar på vägarna.

Först ut med den nya systemet och plattformen är alla bilar från Hyundai, Kia och Genesis som använder Integrated Modular Architecture (IMA) i grunden.

Plattformen för dem heter eM respektive eS beroende på vilken bil det gäller. Båda ska ha stöd för OTA-uppdateringar, eller Over-The-Air-uppdateringar, vilket betyder att bilens mjukvara kan uppdateras trådlöst.

Det ska även gå att låsa upp funktioner via ”Feature on Demand”-tjänsten. Det betyder i princip att du kan köpa en grundbil och låsa upp extra funktioner, räckvidd och prestanda med ett knapptryck på mobilen (och rejält med pengar som byter ägare så klart). Mycket likt eller identiskt med hur Tesla gör idag.

Det här är plattformarna: eM & eS

Med eM som bas i alla konsumentanpassade EV-modeller så vill Hyundai erbjuda 50 procent mer räckvidd per laddning än vad dagens bilar klarar.

Dessutom ska eM ha stöd för Level 3 och högre för självkörande egenskaper. I framtiden ska det även inkluderas stöd för Level 4 och 5 med Nvidias hjälp.

Plattformen eS är inte anpassad för vanliga konsumentbilar. Istället är den riktad mot logistik och leveranser, samt andra företagsinriktade tillämpningar.

Arbetar med Nvidia till Connected Car Operating System (ccOS)

För att kunna nyttja sitt nya system optimalt så krävs att bilarna får tillräckligt kraftfull hårdvara som kan göra beräkningar i den hastighet som behövs.

Hyundai samarbetar tillsammans med Nvidia för att säkerställa att prestandan är tillräckligt. Det genom att använda en specialoptimerad version av ccOS på den nya generationens systemkretsar från Nvidia för autonoma bilar och liknande.

Med ccOS i kombination med Nvidia DRIVE ska all data som samlas in från kameror, LiDARs och radar på bilarna analyseras och bidra till en smidigare körupplevelse – helst utan att du behöver hålla i ratten överhuvudtaget någon gång i framtiden.

Men smakar det så kostar det så klart, och vi räknar med att Hyundai planerar för riktigt höga priser för sina kommande bilar. Vi uppdaterar med information när mer finns om plattformarna och uppdateringarna till bilarna.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.