Nu granskar amerikanska kontrollmyndigheten FTC hur Facebook hanterar integritetsfrågor. Ytterligare ett hårt slag mot det sociala nätverket som med Mark Zuckerberg i spelets har fått utstå en extrem granskning på senare tid.
- Amerikanska myndigheter granskar Facebook
- Facebook kan få miljardböter om de bryter om tidigare överenskommelser
- Nästa hårda slag mot Mark Zuckerberg som försökt hålla en låg profil
- FTC, EU och UK har separata utredningar kring Facebook
Anledningen till granskningen är att U.S. Federal Trade Commission, eller bara kort FTC, är oroade över hur analytikerfirman Cambridge Analytica kunde få tillgång till 50 miljoner användarprofiler från Facebook.
Om FTC kommer fram till att Facebook brustit i sina åtaganden kan det handla om bötesbelopp på flera miljarder dollar. Och det är knappast något Facebook är intresserade av att få.
Tom Pahl är huvudansvarig på avdelningen för konsumentskydd på FTC. Enligt honom tänker FTC använda alla sina befintliga verktyg för att gå till botten med hela historien kring Facebook och Cambridge Analytica.
Här är ett uttalande från Tom Pahl om den kommande utredningen:
The FTC is firmly and fully committed to using all of its tools to protect the privacy of consumers. Foremost among these tools is enforcement action against companies that fail to honor their privacy promises, including to comply with Privacy Shield, or that engage in unfair acts that cause substantial injury to consumers in violation of the FTC Act. Companies who have settled previous FTC actions must also comply with FTC order provisions imposing privacy and data security requirements. Accordingly, the FTC takes very seriously recent press reports raising substantial concerns about the privacy practices of Facebook. Today, the FTC is confirming that it has an open non-public investigation into these practices.
Under 2011 träffade Facebook en överenskommelse med FTC gällande en tidigare dispyt. En av huvudpunkterna för FTC är att granska huruvida Facebook brutit den överenskommelsen eller inte efter de senaste skandalerna.
Hela historien om Facebook och Cambridge Analytica började när Cambridge-akademikern Aleksandr Kogan använde en app på Facebook för att samla in data från användare. Han påstår att det endast skedde i forskningssyfte och att Cambridge Analytica tog del av datan i ett strikt kommersiellt syfte.
När Facebook beordrade Cambridge Analytica att radera all data lovade företaget att göra så. Men istället valde de att behålla informationen som sedan kom att användas i olika projekt, vilket ledde till att Facebook sparkade ut Cambridge Analytica från sin webbsajt.
Nu har Facebook tre separata undersökningar att brottas med. FTC är bara den senaste i raden. Både EU och UK har egna undersökningar och om det är något EU är bra på så är det att utfärda enorma bötesbelopp. Vi gissar att Mark Zuckerberg inte är speciellt glad just nu.
Lämna ett svar
Visa kommentarer