Netflix har chockhöjt kostnaderna globalt för sina användare och drar in mer pengar än någonsin. Det rapporterar filmtjänsten i sin senaste kvartalsrapport. Med intäkter på 10,5 miljarder dollar och en nettovinst på 2,9 miljarder dollar är det tydligt att höjningarna inte haft någon större, negativ effekt på antalet prenumeranter.
Den senaste prishöjningen skedde i januari när framför allt Premium-abonnemanget ökade i pris. En ökning som fick många prenumeranter att dra öronen åt sig (åtminstone vid tillfället) och hota med att säga upp sitt abonnemang. Netflix har inte velat avslöja hur många prenumeranter de fått respektive förlorat sedan dess, men bolaget rapporterar att de har fler än 300 miljoner prenumeranter, globalt räknat.
Samtidigt säger Netflix vice-VD Greg Peters att bolaget väntas dubbla sina reklamintäkter under 2025. Ett oroväckande uttalande eftersom det potentiellt innebär att Netflix vill visa reklam för prenumeranter som betalar dyrt varje månad för att slippa just annonseringen.
Andra nyheter om Netflix är att filmtjänsten arbetar på en total omarbetning av startsidan till sin tv-app. Det ska även komma en ny sökfunktion som använder artificiell intelligens för att ge smartare resultat. Alla nyheter är inte riktigt klara än, men tanken är att kunna släppa uppdateringen senare under 2025. Exakt när och vilka tv-modeller som får den återstår att se.
Rådande priser för Netflix i Sverige är enligt följande:
- Netflix Premium: 199 kronor per månad
- Netflix Standard: 149 kronor per månad
- Netflix Basic: 109 kronor per månad
Att använda Netflix Basic innebär kraftigt försämrad upplevelse med undermålig bild- och ljudkvalitet för pengarna. Du kan bara titta på en enhet samtidigt, men tacksamt nog går det åtminstone att ladda ner filmer och serier för offline-tittande.
Lämna ett svar
Visa kommentarer