Facebook och Instagram blir reklamfria – från 120 kr per månad

Meta

Från och med november månad kan användare inom EU, EES och Schweiz välja att betala för att slippa reklam på Facebook och Instagram. Genom att betala från cirka 120 kronor i månaden kan du undvika annonser och liknande innehåll på båda plattformarna.

Därför släpper Meta en prenumeration

Det här är en respons på skärpta EU-regler, där Meta är ett av de stora teknikföretagen som måste följa lagpaketet DMA. Det innebär strängare regler för hur data samlas in och om användaren har gett sitt samtycke till det.

Metas lösning på det här är en betaltjänst, där prenumerationen inte bara ger en reklamfri upplevelse, utan också garanterar att användarens information och data inte delas för visning av annonser.

För de som inte samtycker till datainsamling och användning i annonssammanhang finns möjligheten att betala för tjänsten. Det nuvarande gratisalternativet förblir oförändrat (det vill säga att du får se massvis med reklam hur du än gör).

Facebook Instagram
Reklamfritt social media? Är det ens möjligt? Foto: Adem AY, Unsplash

Två varianter med olika priser

Prenumerationen kommer i två varianter. Den första gäller bara för Facebook i webbläsaren och kostar 9,99 euro, motsvarande cirka 120 kronor med den aktuella växelkursen (växelkursen togs den 30 oktober 2023).

Om användare vill ha samma upplevelse i Android- eller IOS-applikationer ökar kostnaden till 12,99 euro, motsvarande 150 kronor.

Meta anger att den här prissättningen täcker de ökade kostnaderna för att erbjuda tjänsten på dessa specifika plattformar.

Oklart om annonsblockerare

Det finns två viktiga delar i den här nyheten, och det är att prenumerationerna inte bara betyder att du slipper reklam utan att data som kan användas för att rikta reklam inte delas med tredje part.

Du slipper reklamen och får en mer integritetsmedveten upplevelse helt enkelt. Frågan är om du är villig att betala cirka 120-150 kronor varje månad för det? Du kan kolla på Disney+ och Skyshowtime för nästan samma månadskostnad. Eller bara Netflix om du föredrar det.

Varför ska du betala för en dyr men reklamfri upplevelse när annonsblockerare gör exakt samma jobb – helt gratis. Svaret är: det tycker vi inte att du ska. Men frågan är vad Meta tänker göra åt annonsblockerare nu när de har en ny, potentiell guldgruva till inkomst. Blockera annonsblockerare som YouTube gör?

YouTube
YouTube är INTE ett bra exempel på hur man ska göra.

Vad vi tycker om nya prenumerationen

Det finns en tydlig känsla hos Tekniksmart och det är att aldrig betala för att slippa se reklam. Nästan aldrig åtminstone. Och i fallet med Facebook och Instagram finns ingen som helst anledning att ta fram plånboken, absolut inte för det skyhöga priset som Meta begär.

Däremot finns en rädsla. En rädsla för att Meta ska se att prenumerationerna är en ny guldgruva och pressa in ännu mer reklam som nästan tvingar användarna att betala varje månad. Exakt vart det landar vet vi inte, men om det blir ens i närheten av lika illa som YouTube så har vi en otrevlig framtid att gå till mötes.

Vi ställer oss frågande till alla dessa månadsprenumerationer som tömmer användarnas plånböcker. Vart man än vänder sig så kostar det några tior här och en hundralappar där. Det blir snabbt mycket pengar. Visste du att snittkostnaden för mediatjänster är 855 kronor per månad för en normalstor familj?

Ska vi gissa att kostnaden överstiger tusenlappen innan andra halvan av 2024 är slut?

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.