HTC tappar sin vinstmarginal och visar röda siffror

htc-logo-telefon-botten

HTC kämpar för att hålla sig kvar som en etablerad mobiltillverkare och med flaggskeppet One har de tydligt visat att Android-telefoner minsann inte är något främmande för dem. Modellen har rönt stora framgångar på flera marknader, inte minst den asiatiska där man får telefonen med såväl dubbla sim-kortplatser och minneskortsläsare. Detta till trots så bidrar flera faktorer till att HTC nu får dras med negativa siffror.

Tredje kvartalet väntas inbringa mellan 1,67 miljarder dollar och 2 miljarder dollar med en vinstmarginal ner till -8 procent. Det är riktigt dåliga siffror som inte lär föra något positivt med sig för aktieägarna som nu funderar på vad de ska göra med sina innehav. Notera dock att HTC inte visar upp några dåliga försäljningssiffror då exempelvis One säljer bättre än One S och One X tillsammans (!). Det är annat som kostar för HTC.

Högre kostnader och utförsäljningar

Det som stöd HTC och företagets vinstmaskin är högre kostnadsstruktur som tillsammans med försök att rensa lager på äldre telefoner. Chialin Chang är CFO på HTC och enligt honom finns långtgående planer på att ta företaget till vinst framöver. I det stora hela finns kanske bara en sak att göra och det är att ta fram bättre telefoner som står sig i den stentuffa konkurrensen som råder på marknaden idag.

Jag har testat HTC One och anser att det är en solid telefon med bra byggkvalitet och trevliga egenskaper. Ställd mot Iphone 5 och Galaxy S4 så faller den dock till korta och jag skulle inte välja den idag om jag fick valet igen. Ultrapixel räcker inte för att locka och telefonens kamera är ändå sämre än flera av de andra flaggskeppen på marknaden. HTC måste bli bättre på vad de gör och göra allt bättre än konkurrenterna – men är det möjligt?

Via Android and Me

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.