Hashtaggar på Facebook – äntligen är det på gång

facebook-logo

Facebook ger stöd åt hashtaggar och integrerar dem med bildtjänsten Instagram. Tidigare har taggarna bara hånats av det stora sociala nätverket, men nu vill man istället bjuda på ett konstant och smidigt flöde av relevant information i aktuella ämnen. Det här är ett välkommet drag då det ger en möjlighet att se diskussioner kring olika saker utan att behöva söka – bara klicka på hashtaggen i ett inlägg.

Fortfarande är Facebook långt efter konkurrenten Google+ som börjar autotagga inlägg baserat på innehållet och sorterar dem därefter. Frågan är hur användbart det faktiskt är och om Google inte tar det roliga från användarna, men algoritmerna som används ska vara avancerade och faktiskt göra ett bra jobb. Synd bara att hashtaggar på Facebook är så mycket mer begränsade än Twitter.

Även om hashtaggarna liknar de som används på Twitter, Tumblr och Pinterest så är de trots allt låsta på ett mycket mer aggressivt sätt. Eftersom användare ofta inte tillåter publik visning av inlägg så är risken att man bara får resultat från de egna vännerna och kanske deras vänner – och hur kul är det om man bara har 10-50 vänner exempelvis? Själv hashtaggar jag allt av ren vana numera.

Det har pratats om att en hashtagg i ett inlägg på Facebook automatiskt gör detta publikt för allmän beskådan, en diskussion som ännu inte kommenterats av Facebook. Det låter logiskt att man väljer den här vägen, eller åtminstone om en speciell tag krävs för att öppna ett inlägg för andra. Vad tror ni?

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.