Google Chrome får stöd för WebGPU och Apple Metal

Grundläggande stöd från Chrome 94 – fullt stöd först med Chrome 99

Google Chrome Logo 2016

En ny beta-version av webbläsaren Chrome ger stöd för Apple Metal och WebGPU-standarden.

WebGPU är en ny standard för hårdvaruacceleration i webbläsaren och den ersätter bland annat gamla WebGL och WebGL2 som kommer att fasas ut successivt.

Läs mer: Därför kraschar nya Chrome på Windows 10 (maj 2021)

En stor fördel med WebGPU är att standarden gör att webbutvecklare kan dra bättre nytta av moderna grafikkretsar för att både rendera grafik och göra snabbare beräkningar direkt i webbläsaren.

Det ska hjälpa webbappar till att fungera snabbare och mer optimerat på dagens moderna datorer. Målet är att få webbappar på en nivå som gör dem prestandamässigt jämförbara med skrivbordsappar.

Apple har sen tidigare experimenterat en del med WebGPU i WebKit (renderingsmotorn till Safari) och sett stora förbättringar i prestandan.

Läs mer: Google Chrome använder 10 gånger mer RAM-minne än Safari på macOS

WebGPU-standarden använder befintliga tekniker som Direct3D 12 och Vulkan i Windows och Apple Metal i macOS.

Med Chrome 94 inleds de första testerna av WebGPU i Googles webbläsare, men en färdig implementation är inte att vänta förrän med Chrome 99 – vilket alltså är långt bort i skrivande stund.

Eftersom WebGPU-standarden skrivs in i Chromium kommer stödet förr eller senare att hamna i Microsoft Edge och andra Chromium-baserade webbläsare.

Läs mer om det nya stödet på Googles officiella nyhetssida här.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.