Ladda spel snabbare från mekaniska hårddiskar med DirectStorage 1.2

DirectX 12 DirectStorage Ultimate

Microsoft har släppt version 1.2 av sin DirectStorage SDK. Och med det introduceras en något överraskande förbättring i form av stöd för uppsnabbing av mekaniska hårddiskar.

DirectStorage är egentligen designad för at fungera optimalt när du har en nyare NVMe SSD. Tekniken används för att snabba upp strömningen av data från lagringsenheten till datorns grafikkort, utan att behöva mellanlanda hos processorn.

Lästips: DirectStorage 1.1 i Windows 11 ökar prestandan rejält

Avlastar processorn med grafikkortet

Som en del av återkopplingen från utvecklare som användare DirectStorage fick Microsoft veta de även ville dra nytta av fördelarna med DirectStorage med mekaniska hårddiskar – och Microsoft valde tydligen att leverera på önskemålen.

Eller, mer specifikt så bad utvecklarna om en bättre metod eftersom den nuvarande kräver extra handpåläggning för att det ska fungera med båda enhetstyperna. Vad Microsoft har gjort är att förenkla utvecklingen och användandet av DirectStorage så att det inte krävs lika mycket arbete med implementationen för både hårddiskar och NVMe-enheter.

Med DirectStorage 1.2 kan utvecklare nu helt enkelt använda samma kod på både SSD och HDD. Medan DirectStorage traditionellt har använt ett obuffrat läge för att snabbt skicka data från SSD till grafikkortet, stödjer det nu ett buffrat läge för äldre HDD-enheter.

Microsoft förbättrar också sin GPU-dekomprimering av texturer för att göra den snabbare i DirectStorage 1.2. GPU-dekomprimering introducerades initialt i version 1.1 av DirectStorage sent förra året och gör det möjligt för spel att avlasta arbetet som krävs för att dekomprimera tillgångar till grafikkortet istället för CPU:n.

Lästips: Microsoft fixar en allvarlig prestandabugg i Windows 11

Få spel använder DirectStorage idag

Alla dessa nyliga förändringar i DirectStorage är uppskattade och välkomna. Men du kan inte starta dina Windows-spel och prova alla fördelar direkt. Det dröjer innan spelutvecklarna har implementerat den nya SDK:n i sina spel.

Och inte bara det. Det är extremt få spel som faktiskt använder DirectStorage för Windows idag. Hittills är det bara Forspoken lagt till stöd för DirectStorage

När The Verge gjorde ett test noterade de kraftigt förbättrad laddningstid på 30 procent eller mer i Forspoken när DirectStorage användes. Nvidia, AMD och Intel är alla redo att stödja de senaste GPU-dekomprimeringsteknikerna i DirectStorage, så förhoppningsvis kommer vi att se fler spelutvecklare stödja tekniken nu när den tydligare gynnar äldre hårddiskar.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.