Zynga går med storförlust – tappar miljontals användare

zynga

Omsättningen minskade med 31 procent

Zynga är ett spelföretag som är på väg ner mot en säker död i raketfart. Efter andra kvartalrapporten i år är det tydligare än någonsin att något måste hända för att inte Zynga ska tappa alla sina användare, även om nettoförlusten inte var lika stor som många analytiker tidigare hade trott på.

Enligt rapporten som nyligen delgavs alla intresserade så minskade företagets omsättning med cirka 31 procent till 231 miljoner dollar. Nettoförlusten stannade på 15,8 miljoner dollar, vilket är mindre än de 22,8 miljoner dollar som redovisades under samma period förra året.

Hur som så är det röda siffror längst ner i listan och kanske är det inte så konstigt med tanke på att användarna flyr. Vid kvartalets slut, den 30 april i år, hade Zynga 39 miljoner aktiva användare per dag – en minskning med 45 procent jämfört med samma period förra året. Då hade man 72 miljoner användare.

Don Mattrick styr skutan hos Zynga

Det ska sägas att Zynga just nu arbetar aktivt med att lyfta företaget genom nyanställningar och det genom att förvärva förra Xbox-chefen Don Mattrick som ny VD. Ett riktigt kap till chef som har gjort mycket för Microsoft och deras enorma spelavdelning. Nu vill Mattrick göra stora förändringar i Zynga.

Tidigare i år tvingades Zynga säga upp 520 personer, vilket är 18 procent av den totala mängden anställda. Även ett antal kontor kommer att stängas för att spara in på kapital, vilket behövs när antalet aktiva användare trots allt minskat från 306 miljoner till bara 187 miljoner detta kvartalet i år.

Zynga sitter just nu på en raket och bara de kan vända den åt rätt håll igen, men frågan är bara vad som behövs för att börja tjäna pengar och återfå den forna glansen.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.