Snart kan du styra reklamen som visas i Spotifys appar med rösten. Just nu håller musiktjänsten på med ett test som ska berätta hur väl det fungerar.
- 40 000 nya användare – varje dag!
- Röststyrd reklam i Spotify-apparna gäller bara för USA just nu
- Gör det lättare att ta sig från radioreklam till en faktiskt produkt
- Spotify Stations släppt till Android & iOS
Spotify testar röststyrning för reklam i sina appar. Genom att använda rösten löser musiktjänsten ett stort problem för radioreklam – det går normalt inte att ta sig vidare för att kolla på det som reklamen annonserar.
Hur fungerar röststyrning av reklam hos Spotify?
I skrivande stund handlar det om två reklamsnuttar för den amerikanska marknaden.
Den ena reklamen är för Spotifys egna podcast Stay Free: The Story of the Clash. Den andra gör reklam för en speciell låtlista kopplad till annonsering för Axe-deo från Unilever.
I båda fallen kan lyssnaren säga ”Play Now” för att för att ladda respektive podcast eller låtlista direkt i Spotify-appen.
Om lyssnaren säger något annat än ”Play Now” stängs mikrofonen av och reklamen visas klart som vanligt.
Kan man stänga av röststyrningen i Spotify-apparna?
Du kan stänga av röststyrningen via inställningarna i Spotifys appar.
Öppna inställningarna och gå till ”Voice-Enabled Ads”, alternativt klicka på knappen ”Manage Ad Settings” som visas på reklamen.
Sedan kan du stänga av röststyrningen och bara lyssna på reklamen som vanligt.
Du kan även neka Spotify rätten att använda mikrofonen i mobiltelefonen för att åstadkomma precis samma sak.
Varför testar Spotify röststyrd reklam i mobilen?
Spotify vill uppnå två saker med röststyrd reklam.
Det ena är att snabbt kapitalicera på användarnas intresse för röststyrning av smarta hem. Det andra är att lösa problemet med att inte kunna styra användarna vidare från radioreklam och annan strömmad media.
Spotify hoppas även kunna hjälpa marknadsförare att nå sin publik på ett mer optimalt sätt när många är mer försiktiga med hur de använder sin skärmtid.
Det har också hjälpt musiktjänsten att utveckla sin egen, proprietära teknik för annonsvisning i mobilen.
Hur viktigt är det med teknik för rösstyrning idag?
Enligt en undersökning från Juniper Research finns fler än 2,5 miljarder röstassistenter i användning idag.
Deras beräkningar visar att den siffran kan öka till 8 miljarder fram till 2023.
Därmed finns en enorm, outnyttjad marknad att ta del av. Och den som är snabbast med att hitta tekniken som lockar användarna från att lyssna på radioreklam till ett faktiskt köp kan göra stora pengar.
Och Spotify behöver fylla på pengakistan efter flera år med röda siffror.
En annan aktör som provar röststyrning av reklam är Pandora. Tjänsten gör det möjligt för lyssnarna att säga om de vill höra mer om en specifik produkt eller inte. Och på så vis får även de in en ny, viktig fot på den marknaden.
Spotify tror på röststyrning över alla plattformar
I ett samtal med investerare sade Spotifys VD, Daniel Ek, att röststyrning är en kritisk del i musiktjänstens tillväxt framöver.
Vi tror att röststyrning – över alla plattformar – är kritisk för tillväxt, speciellt för musik och ljudinnehåll. Vi investerar i det och testar vägar att undersöka och förfina våra möjligheter på detta området.
Spotify har ökat intresset för röststyrning efter att musiktjänsten köpte de båda podcast-aktörerna Gimlet och Anchor. Två mycket populära kanaler som hjälper Spotify att stärka sin position som en av världens ledande ljudplattformar idag.
Med fler än 100 miljoner betalande prenumeranter, stark tillväxt på uppstickarmarknader som Indien (med två miljoner prenumeranter) och 3,9 miljoner innehållsskapare så går Spotify mycket bra idag.
Enligt Daniel Ek får Spotify nära 40 000 nya användare varje dag. Om tjänsten kan göra det lättare för dessa att inte bara lyssna på reklam, utan även göra något av den direkt i mobilen, då kanske vi får se ett Spotify med svarta siffror istället för blodröda.
Lämna ett svar
Visa kommentarer