Office 2016 har släpptes och jag är mäkta imponerad över alla förbättringar som har gjorts av Microsoft. Den nya versionen bjuder på mängder av stora och små nyheter som tillsammans ger ett riktigt bra helhetsintryck, även för mig som långtidsanvändare och van användare.
Det kanske mest intressanta för mig vanligtvis arbetar i Google Docs är möjligheten att arbeta tillsammans i ett dokument. Detta var helt otänkbart tidigare men har funnits ett bra tag i Google Docs och är nu en mycket välkommen nyhet även för Office 2016.
Vidare är det nu enklare att dela filer med andra och även OneNote-böcker. Eftersom jag arbetar med enorma mängder text är det ytterst viktigt att kunna dela med mig av dessa till andra som ska läsa, göra kommentarer och justeringar samt dela vidare – ibland bara med tillåtelse inom den egna organisationen.
Clutter äntligen till Outlook
Vad mer är nytt? Jo, äntligen tar Microsoft funktionen Clutter till Outlook. Det är en funktion som sorterar bland dina inkommande e-postmeddelanden efter prioritet och presenterar de som kräver omedelbar åtgärd från din sida. Ett utmärkt sätt att hålla inkorgen ren och fri från en massa kludd som bara tar tid att gå igenom.
Det finns nu också en bättre versionshantering och det är mer än välkommet med tanke på att Office 2016 nu tillåter dokumentändring med flera samtidiga deltagare.
Rekommenderar en uppgradering
Mycket nytt finns att hämta i nya Office och jag kan verkligen rekommendera att ni uppgraderar till senaste versionen. Det finns dock ett undantag i min rekommendation och det är för alla som på något vis måste ha åtkomst till Google Calendar – läs mer om detta i denna artikel.
Microsoft har lagt ner stor möda på att göra Office 2016 användarvänlig, smartare och en mer produktiv lösning för användarna. Jag tycker de har lyckats på de flesta punkterna. Prova själv och lämna gärna en kommentar om du redan har provat nya versionen – vad tycker du?
Lämna ett svar
Visa kommentarer