Inför börsnoteringen passar Dropbox på att rensa bort inaktiva konton. Om du inte har loggat in på ditt under det senaste året är risken att dina filer går förlorade.
- Konton som inte använts på 12 månader tas bort
- Ökar omsättningen men går med storförlust
- Försöker driva utvecklingen framåt med Paper och Smart Sync
- Dropbox ändrade sina prenumerationsnivåer – användarna blev heligt förbannade
Anledningen till att Dropbox tänker radera konton som inte används är för att minska på lagringskostnaderna. När en börsnotering rycker allt närmare måste molnlagringstjänsten skruva ner på alla onödiga kostnader – och dina inaktiva filer är just en sådan.
För att hamna i riskzonen krävs både att kontot har varit orört under en period om 12 månder, och att användarna inte svarat på Dropbox e-postmeddelanden som skickats ut. Efter en tid tas filerna bort och kontot stängs.
När Dropbox pratar om processen undviker de gärna att säga hur de faktiskt raderar filer och konton. Istället väljer de en bredare förklaring som kort och enkelt är ”optimering av infrastruktur”.
Företaget är inte ensamma om att rensa ut bland sina användare. Yahoo gjorde en liknande sak under 2013, och med Tumblr två år senare när användarnamn släpptes för nyregistrering. Samma process som med Dropbox: inaktiva konton med användare som inte svarar på e-post avslutas. I det här fallet kunde användarnamnen därefter registreras på nytt.
Här är Dropbox förklaring på hur optimeringen av infrastrukturen ska gå till:
Throughout 2016, we also took measures to manage the storage footprint of certain long-inactive Basic users, freeing up additional storage capacity. Specifically, we closed the accounts of certain Basic users who had not engaged in any activity on the Dropbox platform in the last year and did not respond to multiple e-mail inquiries from us regarding their inactivity. We continue to regularly take similar measures to manage long-inactive and non-responsive Basic user accounts, and our total registered user numbers do not include accounts that have been closed. This effort, along with additional usage optimizations in 2017, enabled us to continue operating our business within our existing infrastructure base without a need for extensive incremental capital expenditures and leasing activity.
These efforts are collectively referred to as our Infrastructure Optimization, and some are ongoing.
Our Infrastructure Optimization reduced unit costs and helped limit capital expenditures and associated depreciation. Combined with the concurrent increase in our base of paying users, we experienced a reduction in our cost of revenue, an increase in our gross margins, and an improvement in our free cash flow in the periods presented.
Målet med optimeringarna är inte bara att få ner kostnaderna. Grundtanken är att ha en bra grund med få utgifter så att investerare lockas inför börsnoteringen. Ett sätt att göra det är att ta bort onödiga filer som belastar servrar och därmed utgör en lagringsutgift.
Dropbox ökar omsättningen men förlorar hundratals miljoner
Och kapa kostnader måste Dropbox göra. Bara under förra året hamnade nettoförlusten på 111,7 miljoner dollar, eller runt 891 miljoner kronor. Då har tjänsten redan lyckats få ner kostnaden för infrastrukturen med 35,1 miljoner dollar bara under 2017 (vilket får sägas vara imponerande ändå).
Detta trots att Dropbox omsättning växte med 31 procent under 2017 och 39 procent året dessförinnan. Molnlagringstjänsten omsätter mer än 1 miljard dollar varje år, men fortsätter att blöda pengar. Och företagets värde? Den senaste värderingen tog Dropbox över en gigantisk milstolpe på 10 miljarder dollar.
Dropbox blir den största börsnoteringen inom tekniksektorn sen Snapchat.
Men storlek i all ära – hur kommer Dropbox att stå sig i den långsiktiga konkurrensen med tungviktare som Microsoft, Google och Amazon i hasorna? Speciellt när Redmond-baserade Microsoft gör stora rubriker genom erbjudanden om gratis molnlagring på OneDrive så länge företagen har fler än 500 anställda och en giltlig prenumeration hos konkurrenter. Konkurrenter som Dropbox.
Dropbox är populär för sitt moderna gränssnitt, sina snabba servrar och utmärkta funktionalitet. Men tjänsten tappar snabbt i värde mot Microsofts Office 365 och Googles G Suite; två helhetslösningar med kompletta kontorsprogram integrerade med sina respektive molnlagringstjänster. Kan Dropbox utmana med sin högre kostnad och färre integrationsmöjligheter?
Dropbox vill komplettera – inte konkurrera
Dropbox produktchef Rob Baesman är övertygad om det.
Med Paper och Smart Sync som släpptes tidigt under 2015 menar Rob Baesman att de kompletterar marknaden snarare än konkurrerar. Det är nyckeln till Dropbox fortsatta framgångar. Innovation och smartare teknik som gör att användarna gör mer på kortare tid.
”När vi tittar på utmaningarna som många av våra kunder möter ser vi så mycket fragmentarisk information, och det är svårt för dem att lokalisera och samarbeta över alla dessa olika källor”, sade Rob Baesman vid lanseringen av Paper och Smart Sync.
Sedan lanseringen av Paper och Smart Sync har Dropbox även introducerat smarta galleriet Showcase. Prenumerationerna omarbetades med nya nivåer och priserna justerades. Ett drag som Dropbox fick mycket hård kritik för av användarna.
Kan Dropbox övertyga konsumenterna om att tjänsten är värd 99 till 199 kronor för en lagringstjänst? Kan företagen övertygas att Dropbox kan erbjuda mer än vad Office 365 och G Suite gör? Och kan Dropbox övertyga investerarna att tjänsten har en framtid – värderad till 10 miljarder eller inte..
Vad tror du?
Lämna ett svar
Visa kommentarer