Dropbox har fått nya funktioner – och användarna är förbannade

Dropbox Logo

Molnlagringstjänsten Dropbox har förnyat sin design, släppt nya funktioner och introducerat en ny prenumerationsplan kallad ”Dropbox Professional”. Man skulle kunna tro att allt det nya skulle glädja användarna, men istället har hundratals betalande prenumeranter ventilerat sin ilska mot Dropbox.

  • Dropbox dubblar priset mellan Plus och Professional.
  • Enda nya i Professional är Smart Sync och Showcase.
  • Google (File Stream) och Microsoft (Files On-Demand) har också smart synk till sina molntjänster.
  • Dropbox Plus och Professional har båda 1TB lagringsutrymme.
  • Gamla Dropbox Pro är idag omdöpt till Dropbox Plus.

Så här ligger det till. Före lanseringen av de nya funktionerna och Dropbox Professional fanns bara en betalplan för användarna, kallad Dropbox Pro. Med den ingick alla standardfunktioner; bland annat 1TB lagringsutrymme, offlineåtkomst, 30 dagars versionshistorik.

När Dropbox Professional släpptes med extra funktionalitet och ett högre pris blev alla befintliga Pro-prenumeranter automatiskt konverterade till Dropbox Plus som är dagens motsvarighet med samma pris och funktionalitet.

Dropbox Smart Sync och Showcase är smarta men dyra

Nedgraderingen banade väg för Professional som introducerade ”Smart Sync” och ”Showcase”.

Smart Sync gör att alla dina filer på Dropbox visas direkt på datorns hårddisk, men utan att ta upp utrymme så att hårddiskutrymmet tar slut och oavsett om de är fullt synkroniserade lokalt eller inte. Allt du ser är platshållare och filerna synkroniseras den automatiskt till datorn vid behov. Redan befintliga, fullt synkroniserade filer på hårddisken kan med ett klick avsynkroniseras och bara ligga fysiskt i molnet, men ändå synas som filer på datorn.

Showcase i sin tur är ett grafiskt verktyg för att samla alla dina idéer, fotografier, presentationer och textmaterial på ett enda ställe. Därifrån kan du snabbt skapa uppvisningsmaterial som presenterar ditt arbete till andra på ett mer samlat vis. Det finns olika teman att välja, du kan ladda upp din logotyp och se en besökshistorik för 120 dagar bakåt i tiden.


Läs också: Bästa tipsen för molntjänsten Dropbox


Och det här som många blivit riktigt arga på Dropbox. Där Showcase ses av många som ett onödigt extraverktyg för privatpersoner anses istället Smart Sync vara något som alla betalande användare borde få ta del av.

No smart sync for my Plus account. And I always thought Dropbox listened to it’s customers. How narrow minded. Single users require smart sync more than Pro users. Pro users can get additional local storage to sync everything. Single users cannot afford that luxury. Luckily for some Microsoft understands this so such as feature is standard on Onedrive which I have for free via Office365. So it’s off to Onedrive I go. Goodbye Dropbox. Was fun while it lasted! — kommentar till Dropbox på Facebook

Smart synkronisering av filer används redan av konkurrenterna Google Drive och Microsoft OneDrive. Båda erbjuder smart synkronisering, samma mängd lagringsutrymme på 1TB och många fler funktioner till ett betydligt lägre pris. Google har exempelvis hela G Suite att visa upp, Microsoft har väletablerade Office 365 — båda till ett lägre pris än Dropbox.

dropbox kostnad prenumeration

 

Dropbox Professional gör det enklare för användarna

Det som talar till Dropbox fördel är att alla som betalar för Professional har tillgång till smart synkronisering. Använder man Google Drive krävs ett företagskonto för att använda deras variant kallad Drive Stream, Microsoft Files On-Demand kräver i sin tur Windows 10 med Fall Creators Update. Båda betydligt krångligare att komma igång med, vilket delvis kan rättfärdiga det högre priset som Dropbox begär.

Men så var det bara den lilla detaljen kring priset för Dropbox Professional. Om du betalar månadsvis är kostnaden 19.99 euro, eller cirka 200 kronor inklusive moms. För Dropbox Plus där den stora skillnaden ”bara” är avsaknaden av Smart Sync och Showcase en månadskostnad på 9.99 euro, eller kring 100 kronor inklusive moms.

I båda fallen får du 1TB lagringsutrymme, men ingen möjlighet att köpa till extra som med Google Drive och Microsoft OneDrive. När du har nått din utrymmesgräns är enda möjligheten till mer att uppgradera till Dropbox Business, och där är det minimum tre licenser som gäller.

Så vad betyder de här förändringarna från Dropbox för framtiden och hur tror vi att företaget reagerar på användarnas kritik?

Det här måste Dropbox göra för att rädda situationen

Dropbox har aldrig varit en molnlösning som riktat sig åt vanliga konsumenter. Den låga mängden gratisutrymme (2GB) och ett jämförelsevis högt pris för betallösningarna har alltid varit mer för företag och organisationer.

Genom att släppa Dropbox Professional har molntjänsten ytterligare cementerat den allt bredare klyfta som skapas mellan Dropbox och vanliga användare. Men det finns en praktisk lösning som skulle göra det hela lite enklare för alla, utan att Dropbox framställs som ett pengahungrigt användarovänligt alternativ.

Dropbox Plus: Behåll lagringsutrymmet på 1TB men ge alla användarna tillgång till Smart Sync. Det här borde vara självklart om Dropbox på allvar vill behålla sina normalanvändare.

Dropbox Professional: Öka lagringsutrymmet till 2TB och ha Showcase som exklusiv funktion för den här prenumerationsnivån. Dubbla priset rättfärdigas av dubbelt utrymme och en exklusiv funktion för de professionella användarna.

Vägen framåt för Dropbox måste definieras tydligare för de som använder molntjänsten. Ju otydligare det är för användarna, oavsett om de är betalande eller gratisanvändare, desto sämre chans är det att Dropbox får behålla dem.

Använder du Dropbox och i så fall, är det betal- eller gratisvarianten? Hur ser du på den nya prenumerationsnivån och har du nytt av Smart Sync eller Showcase? Skriv en kommentar här under och berätta vad du tycker.

 

 

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.