Outlook.com – nu med 60 miljoner användare

Microsoft har satsat enormt mycket på att göra om e-posttjänsten Hotmail till något snyggare, snabbare och mer praktiskt. Genom att bygga upp en helt ny struktur för e-post och uppdatera gränssnittet för att efterlikna det i Windows 8 så vill man att användarna ska trivas – långt ifrån Gmail och andra konkurrerande tjänster som fungerar minst lika bra eller bättre i praktiken. Efter sex månader med förhandsstämpeln tas denna nu bort av Microsoft.

Under provperioden har Outlook.com fått fler än 60 miljoner nya användare och inom kort kommer de som sitter kvar med Hotmail inte få något val – byt till den nya tjänsten (och behåll allt från Hotmail) eller byt e-posttjänst till någon annan. För att hitta nya användare har en massiv annonskampanj startat och måltavlan är så klart Google. TV, radio, webbsajter, bussar och andra reklamplatser kommer att visa upp Outlook.com för alla.

microsoft-outlook-logo

Inom de närmaste månaderna kommer närmare 250 miljoner Hotmail-användare att konvertera automatiskt och alla domäner som på något sätt är kopplade till Hotmail (exempelvis msn.com) får istället outlook.com som ändelse. Jag har själv testat det nya gränssnittet och anser att det fungerar riktigt bra i jämförelse med många andra alternativ. Dock kommer inte Outlook.com helst utan en del frågetecken och främst två sticker ut.

Det första är hur det blir med Outlook.com till Android. Applikationen som finns på Google Play är så fruktansvärt dålig att den inte borde få existera överhuvudtaget. Gmail fungerar utmärkt och är ett exempel får Microsoft att följa, så varför försöker de inte ens? Det andra är den långa remsa med reklam som visas i högerkanten på webbsajten. Ok, Gmail har också reklam men absolut inte lika tydligt och jobbigt. Här måste man hitta en ny lösning.

Vill du testa Outlook.com kan du göra det här

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.