Func har gjort ett bejublat återintåg på marknaden som tillverkare av gamingtillbehör och de första produkterna från företaget är spelmusen Func MS-3 och musmattorna Surface 1030 XL och Surface 1030 L. Jag har fått ta del av spelmusen och en Surface 1030 XL men den upplevelse jag hade hoppats på uteblev helt – min MS-3 var stendöd när den testades. Det gick knappt att få liv i den på min första dator och när den initiala besvikelsen släppte så tog recensenten i mig överhanden – vad är det egentligen som händer här?
Helt död i dator med Windows 8
Den första datorn jag testade min MS-3 med använder Windows 8 och när den anslöts till en vanlig USB-port hände absolut ingenting. Inga lampor lyste och efter några sekunder visades en otrevlig ruta i Windows där man meddelades om att enheten inte kunde identifieras. Helt omöjligt att använda datormusen alltså. Efter att ha dragit ur USB-kontakten och satt tillbaka den några gånger i olika portar så lyckades jag faktiskt få den att gå igång en enda gång, men när sladden drogs ur och sattes tillbaka så var den död igen.
Högfrekvent ljud i dator med Windows 7
För att eliminera risken att det var fel på den första datorn så testades min MS-3 även med en annan dator och nu med Windows 7. Direkt vid inkopplingen lyste musen upp och kunde användas utan problem – men istället hördes ett oroväckande högfrekvent ljud när musen inte låg mot musmattan. Så fort man lyfte den så att sensorn inte hittade något att arbeta mot så hördes det högfrekventa ljudet. Tre personer i rummet noterade att det lät så det är inte mina öron som hör felaktigt. Tyvärr blir det att returnera min Func MS-3 snarast.
Skramlande ljud från musen
En datormus ska aldrig någonsin skramla eller på något sätt låta om den skakas. Min Func MS-3 lät som ett rasselverk och det är uppenbart att något inuti enheten är löst. Bara att konstatera att den är trasig bortom användbarhet. Allt är nu nedpackat i lådan den kom i och om Func vill ha tillbaka musen för kontroll så skickas den snarast. Redan har lovats att ett nytt exemplar skickas ut och förhoppningsvis är den betydligt mer hel.
Vad säger Func?
Eftersom det är ett recensionsexemplar som jag har testat så går musen direkt i retur till Func och de har redan kontaktats med information om mina upplevelser. Frågan är nu hur de ställer sig till problemen och om de skickar ut ett nytt exemplar eller nöjer sig med att jag recenserar den Func Surface 1030 XL (musmatta) som följde med i paketet – en utmärkt musmatta förövrigt som helt klart är den bästa jag använt tidigare.
Synd att jag inte hittade denna artikel tidigare för jag införskaffade en MS-3 och upplever i princip samma problem som du.
Riktigt synd måste jag säga. :(