Piratkopiering är ett hetare ämne än någonsin och just nu diskuteras det flitigt på Anti-Piracy and Content Protection Summit i Los Angeles. Flera stora företag närvarar för att bidra med sina åsikter och bland annat Adobe har en stor närvaro – vilket kanske inte är så konstigt då deras mjukvaror är bland de absolut mest piratkopierade någonsin.
Richard Atkin är antipiratchef på Adobe och enligt honom har kampen mellan de ”goda” och ”onda pågått i över 20 år nu. En kamp som till stor del beror på industrin som har skapat problemet med piratkopiering och enligt Atkin är det bara industrin som kan lösa det också. Ett steg i rätt riktigt är enligt Adobe deras nya prenumerationstjänst.
Istället för att köpa mjukvaran man vill ha för en klumpsumma så ska man istället använda molntjänsten Creative Cloud och dess prenumerationstjänst. Betala varje månad som du vill använda ett program och sluta betala när du inte längre vill det. För ett enda program, exempelvis Adobe Photoshop CC, kostar det mindre än 300 kronor varje månad för privatpersoner.
Upplägget gör det tacksamt för de som inte kan lägga ut tusentals kronor i en klumpsumma varje år utan istället vill betala mindre varje månad. Upplägget är till för att locka de som piratkopierar till att istället bli betalande kunder och personligen tycker jag det är ett bra upplägg för privatpersoner. Företagen däremot är starkt kritiska, något Adobe helt enkelt inte vill veta av.
Så länge det är möjligt så kommer piratkopieringen att fortsätta, men industrin har börjat anpassa sig och kanske kan de locka massorna att bli kunder istället. Priserna sänks av flera tunga aktörer, något som visserligen ger mindre pengar i kassan på kort sikt, men då man troligtvis kan locka många flera som betalar så bör det ändå gå jämnt upp.
Lämna ett svar
Visa kommentarer