Steam Deck: Valve vill minska problem med kontroller som drar åt sidorna

valve steam deck front 2021 2

Valve har arbetat hårt med att undvika alla former av så kallad ”drifting” med de analoga spakarna på Steam Deck. Och det är en rejäl pik åt Nintendo vars Switch-konsol har plågats av problemet i flera år.

  • Sony och Nintendo stämda på grund av ”drifting” med DualSense och Joy-Con
  • Valves ingenjörer är nöjda med kontrollen till Steam Deck
  • Stort problem för gamers när analoga spakarna drar åt sidorna

Läs mer: Problem med Xbox One-kontroller – Microsoft stäms

Analoga kontroller har problem med ”drifting”

Steam Deck har fasta kontroller som inte går att ersätta enkelt. Det betyder att alla problem som drabbar dem gör att potentiellt hela spelkonsolen måste ersättas eller lämnas in för reparation.

Det är anledningen till att Valve har arbetat extra hårt med att försöka lösa ett riktigt irriterande problem som drabbar många analoga kontroller på handkontroller – nämligen att de drar åt sidorna.

Fenomenet kallas ”drifting” och betyder att handkontrollen registrerar en rörelse på de analoga spakarna även när användaren inte rör dem. Det gör att figurer i spel kan röra sig även när kontrollen inte används. Eller att det oavsiktligt bläddras i menyerna.

Om det är irriterande? Absolut. Har Nintendo Switch stora problem med kontroller som drar åt sidorna? Det beror på vem man frågar. Spelarna har klagat högljuddt ända sen första Switch-modellen. Nintendo däremot vägrar erkänna att det är ett större problem.

Läs mer: Nintendo Switch Light har joystick-problem – spakarna drar åt sidan

valve steam deck joystick 2021
Konstruktionen på analog spak till Steam Deck. Bild: Valve

Tekniska lösningar ska lösa problemet med Steam Deck

När de fysiska delarna kring analoga spakar slits så kommer kontrollen ofrånkomligen att börja dra åt sidorna.

Den stora frågan för många är inte om det kommer att hända, utan när. Och hårdvaruingenjören Yazan Aldehayyat som arbetar på Valve säger att hans team har arbetat hårt med att försöka lösa problematiken.

I en intervju med webbsajten IGN säger Yazan att ”vi har gjort mängder av pålitlighetstester” och att ”jag tror vi känner att det kommer att fungerar riktigt bra”.

Designern John Ikeda som också jobbar på Valve säger i samma intervju att företaget valt kvalitetsdelar av en erkänd tillverkare för maximal hållbarhet.

”Vi ville inte ta risken. Precis som att våra kunder inte heller ville att vi skulle ta den heller”, säger John.

Läs mer: Nintendo vägrar säga om Switch (OLED) fixar Joy-Cons som drar åt sidorna

Sony och Nintendo i domstol på grund av felande handkontroller

Både Sony och Nintendo har tvingats till domstol på grund av felande handkontroller där analoga spakar som drar åt sidorna ställer till det för spelarna.

Tidigare i februari stämdes Sony av advokatfirmen Chimicles Schwartz Kriner & Donaldson-Smith LLP på grund av problem med DualSense-kontrollen till Playstation 5.

Och Nintendo har fått minst tre stämningar på halsen på grund av samma problematik med Joy-Con till Switch-konsolen.

Det vore inte helt förvånande om Valve försöker undvika att hamna framför en domare på grund av exakt samma problem som konkurrenterna. Eller vad du tror du?

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.