Spridningskollen lägger ner sin verksamhet — Bahnhof vann striden mot piratjägaren

Spridningskollen lägger ner sin verksamhet. Det skriver den minst sagt omtalade piratjägaren på sin webbsajt.

En viktig seger menar internetoperatören Bahnhof, en av de största motståndarna mot Spridningskollen. Kritiken mot Spridningskollen och deras sätt att kommunicera har varit stenhård och uppmärksamheten kring piratjägaren minst sagt stor.

Bara genom Bahnhof har 25 000 personer skickat protester till regeringskansliet. Diskussionerna har dessutom gått varma på en mängd webbsajter, forum och andra diskussionsplattformar.

På Bahnhofs officiella webbsajt skriver Jon Jordås, kommunikationschef på Bahnhof att vanliga familjer nu slipper få hem mystiska fakturor som man måste fundera på om man ska betala eller inte.

– Vi var snabbt ute på banan. Genom vår sajt Spridningskollen.org har 25 000 personer skickat protester till regeringskansliet. Dessutom såg vi att ”Spridningskollen” var ledigt som varumärke, och la beslag på det. Bahnhof har än en gång tagit fighten för vanliga användare, säger Jon Jordås.

– Förhoppningsvis betyder det här också att upphovsrättsbranschen på allvar lämnar 90-talet och lägger sina resurser på bättre upplevelser i stället, som exempelvis Netflix och Spotify gjort, fortsätter Jon.

Spridningskollen försöker givetvis behålla en viss heder genom att påstå en nedgång av den illegala fildelningen. Initiativet har bevakat cirka 150 film- och serietitlar som funnits tillgängliga på internet. De menar att nedladdningen minskat med upp till 17 procent för vissa av dessa.

Gothia Law, firman bakom Spridningskollen, väljer att avveckla sitt engagemang i fildelningsfrågan. Anledningen kan vi gissa oss till, och här gissar vi att utdelningen inte var tillräcklig för att rättfärdiga kritiken från internet. Allt handlar trots allt om pengar i slutändan.

Klassiskt exempel av utpressning

När ett företag står bakom något som på flera håll kallas “ett klassiskt exempel på utpressning”, då är det bara en tidsfråga innan detta något läggs ner. IDG:s konsumentredaktör Martin Appel skräder exempelvis inte med orden i denna krönika och piratpartiets partiledare Magnus Andersson uppmanar alla att bestrida eventuella fakturor.

Det skulle inte förvåna om Gothia Law och filmbolagen dunkar varandras ryggar och menar att de gjort ett bra jobb. Fasaden måste till varje pris upprätthållas, men när man läser informationen som står på Spridningskollen.se är det inte svårt att läsa mellan raderna och se svansen mellan benen.

Förresten — visste ni att Spridningskollen glömde (eller inte var snabba nog) att varumärkesskydda sitt namn? Och kan ni gissa vilken internetoperatör som snappade upp det misstaget? Jajamen, Bahnhof.

Tidigare artiklar om Spridningskollen