Mängder av webbsajter använder senaste James Bond-filmen ”No Time To Die” för att locka internetanvändare till skadliga sidor.
Målet är att antingen lura till sig betalkortsinformation eller sprida skadlig kod. Och säkerhetsforskare säger att de lyckas.
Läs mer: 8 120 Telia-kunder kan få kravbrev för påstådd piratkopiering
No Time To Die släpptes under torsdagen och har fått väldigt mycket uppmärksamhet. Det är Daniel Craigs sista gång som James Bond och filmen har fått mycket positiv kritik.
Säkerhetsfirman Kaspersky säger att merparten av de skadliga webbsajterna som lockar med No Time To Die försöker komma åt inloggninguppgifter till social media.
Various sources of entertainment, including movies, have always been an attractive lure for cybercriminals to spread threats and phishing pages.
Tatyana Scherbakova, Kaspersky
Den som försöker ladda ner filmen olagligt (eller påstått lagligt) riskerar att få malware på datorn. Det kan röra sig om adware som visar reklam, trojaner som öppnar för många olika sorters skadlig kod och appar som stjäl lösenord.
Läs mer: Stor risk för skadlig kod om du laddar ner spel på internet
En taktik som allt fler använder för att locka till sig betalkortsuppgifter är att låta besökaren se några minuter av filmen. Därefter visas en ruta som kräver betalning för att visa resten.
Men den som fyller i sina uppgifter får en riktigt dyr upplevelse, för det dras mer pengar än användaren blivit ledd att tro det skulle kosta.
Lämna ett svar
Visa kommentarer