Disney Plus kommer inte att bli reklamfinansierad

103 miljoner prenumeranter kan fördubblas inom tre år

Disney

Det finns inga planer på att släppa en kostnadsfri och reklamfinansierad variant av Disney Plus. Det meddelar Disneys VD Bob Chapek.

  • Kan öka från 103 till 206 miljoner prenumeranter på tre år
  • Disney utvärderar marknaden kontinuerligt
  • Användarna är redan reklamvana från Disney Channel

Läs mer: Disney+ får nytt pris under 2021 – ökar med 30 procent

Disney kan dubbla antalet prenumeranter på tre år

Med 103 miljoner betalande kunder så finns inget intresse för att locka fler med en reklamfinansierad gratisversion av Disney Plus.

Det meddelar Disneys VD Bob Chapek i ett uttalande tidigare i veckan.

Trots att användarna måste betala varje månad så väntas Disney Plus växa rejält de kommande tre åren. Prognosen idag är att filmtjänsten kan ha dubbelt så många prenumeranter om tre år.

Det finns alltså inget incitament till att skapa en gratisversion av Disney Plus. Och du kommer att tvingas fortsätta betala för dina filmer och serier från Disney.

Läs mer: Facebook, Google, Amazon & Disney nobbar iOS-appar på macOS

Disney stänger inga dörrar – utvärderar marknaden kontinuerligt

Samtidigt säger Bob Chapek att Disney hela tiden utvärderar marknaden och att de inte stänger några dörrar.

”We’re always reevaluating how we go to market across the world, but we’ve got no such plans now to do that. We’re happy with the models that we’ve got right now. We won’t limit ourselves and say no to anything. But right now, we have no such plans for that.”, säger Bob Chapek i ett uttalande.

Många prenumeranter är redan vana vid reklam i Disneys produkter via tv-kanalen Disney Channel. Det är en öppning för annonser i framtiden, men Bob Chapek säger även att prishöjningar inte påverkat prenumerationerna, vilket ytterligare stärker att reklam inte är rätt väg för Disney+. Än.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.