Facebook vill visa annonser i ditt VR-headet (Oculus Quest/Rift)

Samarbetar med utvecklare för att ta annonser till spel och appar

Oculus Quest 2
Ett vanligt Oculus Quest 2

Din Oculus Quest kommer snart att visa reklam i appar och spel. Det meddelar Facebook som även avslöjar att de börjar med spelet Blaston i samarbete med utvecklaren Resolution Games.

  • Lovar att inte använda rådata från kameror och sensorer
  • Du kan dölja specifika annonser och från annonsnätverk
  • Oklart hur mycket pengar som utvecklarna får

Läs mer: Oculus Quest 3 & Quest Pro släpps INTE under 2021

Det här är första gången som Facebook vill använda sig av annonser i sina VR-headset från Oculus. Och det kommer inte vara sista gången.

Förutom Resolution Games så har Facebook kontaktat andra spelstudior och utvecklare. Målet är att få ett testunderlag som avslöjar hur reklam kan och bör användas i VR-headset i framtiden.

Åtminstone till en början så kan användare som stöder på reklam i spel och appar dölja dem. Det går att dölja specifika annonser samt hela annonsnätverk om man vill det.

Läs mer: Så uppdaterar du mjukvaran i Oculus Quest och Quest 2

Annonser i Oculus VR-headset öppnar för integritetsproblem

Reklam i VR-headset öppnar för en hel del tänkbara integritetsproblem. Som att Facebook kan öppna för missbruk av kameror och sensorer i VR-headseten. Här har Facebook lovat att rådata inte kommer att användas, samt att vikt- och höjddata från Oculus Move stannar på enheten.

We do not use information processed and stored locally on your headset to target ads

Facebook

Facebook har också sagt att de inte tänker använda rörelsedata, röstinteraktioner eller andra former av konversationer till att rikta och visa annonser. Läs hela integritetsmeddelandet här.

Vi vet att Facebook tänker dela intäkterna med utvecklarna (föga förvånande). Det är dock oklart hur stor andel som går till företag utanför Facebook.

Arbetet med reklam pågår, men kommer inte att breddas innan Facebook hittar ett sätt att visa annonserna utan att de blir störande eller täckande.

Mer information följer.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.