Olympus OM-D är en av marknadens populäraste kameraserier med professionella kameror som levererar både kvalitet och prestanda till ett bra pris. Bland annat väletablerade E-M10 II som är ett utmärkt alternativ på kameramarknaden idag.
Uppdatering: Artikeln har uppdateras med de viktigaste specifikationerna för alla objektiv, samt gjort justeringar kring valen av rekommendationerna.
En kamera är dock inte bättre än den optik som används och för att få ut så mycket som möjligt från kamerorna så gäller det att välja rätt glas. Tacksamt nog har Olympus ett rykte om sig att tillverka några av de bästa objektiven som går att få tag på – bland annat Olympus M.Zuiko Digital ED 75mm f1.8 som verkligen lyser upp som en superskarp stjärna på objektivhimlen.
Men vilka objektiv finns då att skaffa och vilka är guldkornen bland alla alternativ som går att köpa? Vi har tittat närmare på vad de professionella fotograferna har att sägs och det finns några tydliga vinnare som bara är måsten i kameraväskan. En del av dessa kostar ett antal tusenlappar, men även med de billigare objektiven kan man få ruskigt bra resultatet – jag om någon vet det!
De bästa objektiven till Olympus & Panasonic
Olympus M.Zuiko Digital ED 45mm f1.8
Brännvidd: 45 millimeter | Ljusstyrka: f/1.8 | Närgräns: 50 centimeter | Antal bländarlameller: 7 | Filterstorlek: 37 millimeter | Motljusskydd: – | Mått: 56 x 46 millimeter | Vikt: 116 gram
Om du bara kan köpa ett och endast ett objektiv så är det här absolut alternativet som borde stå bland de främsta i listan. Superskarpt från bländare f2.8 och med riktigt bra optiska egenskaper för sin låga prislapp. Älskad av entusiasterna, hyllad av massorna. Du kommer mycket långt med detta objektiv och om inte tre gånger så dyra 75mm-optiken lockar så räcker 45mm långt. Mycket långt.
Olympus M.Zuiko Digital ED 75mm f1.8
Brännvidd: 75 millimeter | Ljusstyrka: f/1.8 | Närgräns: 84 centimeter | Antal bländarlameller: 9 | Filterstorlek: 58 millimeter | Motljusskydd: – | Mått: 64 x 69 millimeter | Vikt: 305 gram
Ett av de dyraste från Olympus och en vinnare om man tycker om att ta porträttbilder. Om ovanstående 45mm-objektivet är skarpt så är detta ännu skarpare. Välbyggt, vädertätat och superstabilt på en kamera som E-M5, men tänk på att mindre kameror kan få problem med balansen i handen då objektivet är tungt. Det här är ännu en vinnare från Olympus – tveklöst!
Olympus M.Zuiko Digital ED 60mm f2.8
Brännvidd: 60 millimeter | Ljusstyrka: f/2.8 | Närgräns: 19 centimeter | Antal bländarlameller: 7 | Filterstorlek: 46 millimeter | Motljusskydd: – | Mått: 56 x 82 millimeter | Vikt: 185 gram
Om man tycker om macrofotografering och samtidigt behöver ett bra porträttobjektiv så kan Olympus 60mm-objektiv vara en utmärkt kompromiss. Skärpan är mer än godkänd över hela registret och även om objektivet är långt så är vikten förvånansvärt låg. Ger bra bakgrundsoskärpa vid f2.8 och är helt klart värd att titta närmare på. Ej vädertätat som 75mm är.
Olympus M.ZUIKO 12-40mm f2.8 Pro
Brännvidd: 12-40 millimeter | Ljusstyrka: f/2.8 | Närgräns: 20 centimeter | Antal bländarlameller: 7 | Filterstorlek: 62 millimeter | Motljusskydd: Ingår | Mått: 69,9 x 84 millimeter | Vikt: 382 gram
De professionella fotografer som lyckats lägga vantarna på ett exemplar av det här objektivet är eniga – det här är superobjektivet som marknaden har väntat på. Tyvärr kommer det med ett premiumpris som motsvarar Pro-märkningen, men bygg- och bildkvaliten utmärker sig så pass väl att prislappen är rättfärdigad. Det här är toppklass utan tvekan!
Panasonic Leica D Summilux 25mm f1.4
Brännvidd: 25 millimeter | Ljusstyrka: f/1.4 | Närgräns: 30 centimeter | Antal bländarlameller: 7 | Filterstorlek: 46 millimeter | Motljusskydd: Ingår | Mått: 63 x 54.5 millimeter | Vikt: 200 gram
Låt er inte luras av namnet, Leica har inte byggt det här objektivet, men väl varit med och designat det. Den optiska prestandan är i det närmaste i toppklass med riktigt bra bilder som resultat. Fungerar som ett 50mm på M43 och är därför ett perfekt allroundobjektiv för alla lägen. Riktigt bra byggkvalitet och till skillnad från Olympus så skickar Panasonic med ett motljusskydd.
Panasonic Lumix G 20mm f1.7 II ASPH
Brännvidd: 20 millimeter | Ljusstyrka: f/1.7 | Närgräns: 20 centimeter | Antal bländarlameller: 7 | Filterstorlek: 46 millimeter | Motljusskydd: Ingår | Mått: 63 x 26 millimeter | Vikt: 87 gram
Ett hyllat objektiv som fungerat i många år utan att den optiska formeln har behövt ändrats. Man kan se det som en fattigmansvariant av Leica D Summilux 25mm f1.4, men personligen skulle jag se det som ett perfekt val med en mindre och lättare design, välavvägd prestanda och halva prislappen. Perfekt för den som inte vill lägga ut mängder av tusenlappar men ändå få bra bildkvalitet.
Panasonic AF G X Lumix Vario 12-35mm f2.8 ASPH II Power OIS
Brännvidd: 12-35 millimeter | Ljusstyrka: f/2.8 | Närgräns: 25 centimeter | Antal bländarlameller: 7 | Filterstorlek: 58 millimeter | Motljusskydd: Ingår | Mått: 68 x 74 millimeter | Vikt: 305 gram
Om man bortser från nyaste Olympus M.ZUIKO 12-40mm f2.8 Pro så är detta zoomoptiken som har bäst optisk kvalitet idag. Prislappen är satt därefter, men om man kan lägga ut pengarna så får man enormt mycket tillbaka. Fungerar som ett 24-70mm på M43 med brännviddsförlängningen och är ruskigt eftertraktat bland exempelvis gatufotografer och liknande. Toppklass!
Panasonic Leica Summilux DG 15/1.7 ASPH
Brännvidd: 15 millimeter | Ljusstyrka: f/1.7 | Närgräns: 20 centimeter | Antal bländarlameller: 7 | Filterstorlek: 46 millimeter | Motljusskydd: Ingår | Mått: 36 x 58 millimeter | Vikt: 115 gram
Utmärkt vidvinkel som är fantastiskt välbyggt och sitter mycket anonymt på din kamera. Goda optiska egenskaper är aldrig fel såklart och här utmärker sig objektivet genom riktigt bra kantskärpa jämfört med konkurrerande alternativ, inte minst Olympus M.ZUIKO 17mm f/1.8 som inte når upp till samma klass. Nämnvärt är klart synbar distortion när man kollar på bilder i RAW-formatet.
Lästips: Bästa objektiven till Fujifilm-kameror
Glöm inte!
Med tanke på hur dyra flera av de här objektiven är så skulle jag absolut rekommendera att de köps tillsammans med UV-filter som skyddar optiken. Om objektivet inte har ett motljusskydd bör man investera i ett sådant för extra skydd mot sol och stötar.
Vi vet att många inte använder någon av dem, men vi kan ändå inte låta bli att ge min rekommendation. Tänk på att de filter man använder bör vara av hög kvalitet och från en av de mer kända aktörerna på marknaden idag. B+W och Hoya är två välkända och högaktade tillverkare av UV-filter sedan många år tillbaka.
Vilken komplett serie optik som ingen annan kan ståta med. I jämförelse med Nex fula o plastiga varianter är ju dessa mera av typen konstverk! Ett snäpp upp kommer FUJINON med byggkvalitét av äldre snitt, inget made in China eller Thailand här inte. Ju mer jag reflekterar över Nex systemet med dess tekniskt skarpa hus i Composite o deras ofullständiga objektivserie i plast, desto mer trött blir jag. Olympus/ Panasonic verkar ju vara på rätt väg med kvalité och snygga hus. Men hur är det med M43 systemet. Håller det i jämförelse med APC. Jag tvivlar. Då återstår bara Fujis X serie!
Har Du tittat på /Panasonic/Olympus kitoptik och hur användbar den är eller om det finns skäl att ine betala för den o endast köpa hus +bättre optik?
Jag skulle aldrig betala för de kitobjektiv som följer med i den lägre prisklassen. Mycket för att bildkvalitén inte är i rätt klass, men också för att jag helt klart föredrar fasta objektiv.
Många klagar på Panasonic 20/1.7 II optik för att den har långsam respons på OM kameror men är något skarpare. De föredrar Zuiko 17/1.8 . Vad är din erfarenhet !
Att båda fungerar lika bra i det stora hela. Visst är Panasonics objektiv märkbart långsammare i fråga om autofokus men jag vill påstå att det inte är en avgörande faktor om man inte fotograferar snabba scener med barn eller sport.
Olympus 17mm f/1.8 kostar nära tusenlappen mer än Panasonic 20mm f/1.7 så där tycker jag valet är enkelt. Tusenlappen extra för Olymous-optiken rättfärdigas inte i mitt tycke.
Frågan är väl vad man prioriterar och om man vill ta mycket i svagt ljus så är,antar jag , zuiko att föredra. Den optiken är ju också gjord för snabbare reaktion. Den är dyrare o det är märkligt mht att zuiko inte levererar med ett motljusskydd. Det retar många!
Om jag tittar på DXOs tester kring panasonic 20/1.7 eller Olympus 17/1.8 med användande av OM kamera så nämns i första hand snabbheten med Olympusoptiken med sin inbyggda funktion, tystheten o kvalitén! Jag är lite konfunderad kring att panasonic av många betraktas som överlägsen trots att den är en pannkaka!’
En annan fråga, som en del påstår, och som gör mig konfunderad är att bländare 1.8 på M43 skulle motsvara 2.8 på ett APC objektiv. Det vore ju inte så bra för valet av m43 systemet. Det skulle isåfall betyda att dynamiken i m43 också är sämre! Hur resonerar du?
Du bör inte fokusera på skillnaden i hur mycket ljus som släpps in på sensorn, för det är i stort vad det hela handlar om. Mindre sensor, mindre optik = färre fotoner som träffar sensorn.
Ju större kamerasensorn är desto kortare skärpedjup och det får man ha med i beräkningarna. I praktiken, ja inte tycker jag det gör enormt mycket i det jag fotograferat.
Dock…det betyder att en apc kamera vid bländare 5.6 motsvarar 8 på M43! Inomhus så är apc2.8 motsvarande 1.8 M43 vilket vid Inomhus foto betyder väldigt mycket vilket o viss mån kan kompenseras med högre ISO men M43 är redan begränsat.Jag har jämfört tester mellan Fujis nya T10 o nya OmOlympus EM 10 och funnit betydligt mer brus oskärpa på M43 vilket visar apc:S överlägsenhet
Jag nämnde fel bländarförhållanden mellan M43 o apc. Bländare 8 apc kräver 5.6 på M43. Utomhus i bra ljus spelar det mindre roll men vid dåligt ljus tex inomhus är det stor skillnad. 1.8 med apc kräver motsvande 1.4 med m43 och sådan optik finns inte för m43! Här kan man inte skruva upp ISO till vilken nivå som helst särskilt inte på m43! Det betyder ju i klarskrift att om man vill ta bilder i sämre ljus så borde ju nya Fuji vara en fördel med både kontrast och fasdetektering o inte m43 med enbart kontrastmätning o mindre sensor! Det framgår också via de fotoförsäljare jag pratat med som alla har Fuji. Charmen med Olympus är litenhet men det finns även några mindre fasta platta hos Fuji men oftast är dom f.2.8 och för Olympus 1.8 så vid denna jämförelse minskar skillnaden.
Jag har gjort en prisjämförelse mellan M43 optik / Fujifilms optik o Sonys optik o valt att välja en zuiko 17/1.8 motsvarande 34 mm i fullformatsystemet, en 45 /1.8 (90) samt 25/1.8 (50). Kostnad 11070:- Varje optik ca 3900:- i snitt
Fujifilmoptik 27/2.8 (36) , 60/2.4 (90) och 35/1.4 (50) kostnad 16830 . Det betydligt högre priset beror på att varje objektiv i snitt kostar 5500:-
Sonyalpha zeiss 24/1.8 (35) , 50/1.8 , 35/1.8. Kostnad 13670 :-
Men då med den utmärkta zeissoptiken. Skillnaden mellan Sony o zuiko i pris är 2600:- och då är Sonys optik i stort sett jämförbar. Sony har bättre dynamik, vinner ett bländarsteg men optiken är klumpigare utom för 20 mm panncace som inte är med i valet men skulle kunna ersätta zeiss 24/1.8 Då sjunker priset med 3900 :- dvs totalt 11000. Fujin har ett utmärkt panncace 27/2.8 men systemet är både dyrt och liksom Sony klumpigare. Valet är mitt men hör gärna på dig!
Jag har bedömt Fuji xt10 och OLY em10 II. Jag har gått till några butiker o praktiskt testat bägge med fokus på ”rörliga gatumotiv i butikerna” . Avsikten har varit att välja o köpa på stället nu i höst! Jag vill inte påstå att jag blev övertygad mycket beroende på säljarnas svårighet att ställa in kamerorna rätt så det blev många oskarpa bilder! Oftast togs bilder på af-c . På statiska motiv och af S blev det mesta bra hos bägge kamerorna så jag står utan ny streetfoto o resevänlig kamera! Samtliga säljare som varit med ser pinsamt berörda ut! Vilken erfarenhet vill du förmedla till mig, med din erfarenhet från bägge systemen! Fråga som också intresserar mig är bildstabiliseringen där OLY glänser, hybridautofokusen där Fuji glänser.