Swedbank-kunder drabbade av allvarligt fel – visar minus på kontot

piggy bank pengar andre taissin unsplash
Foto: Andre Taissin, Unsplash

Igår kväll rapporterade Swedbank och flera medier att ett allvarligt fel gjorde att många kunder hade ett minussaldo på kontot. Anledningen är ett IT-problem som gör att de drabbade inte kan använda sina betalkort för att göra betalningen.

Den som har ett minussaldo blir i praktiken helt utelåst från att göra betalningar av något slag. Oturligt nog rör det sig inte bara om ett visuellt fel utan de drabbade har verkligen ett minussaldo.

Lästips: Apoteket delade känslig data om sina kunder med Facebook

Swedbank säger att de arbetar på en lösning och att deras kunder kan känna sig trygga – inga pengar kommer att vara förlorade och ingen kundinformation har läckt från banken.

“Störningen gör att en del konton visar felaktiga saldon. Våra kunder ska känna sig trygga med att deras pengar och informationen om dem är säkra hos oss”

Tidigt under morgontimmarna vid 03.30 meddelade Ralf Bagner, pressansvarig, att det inte fanns någon prognos för en lösning.

Några timmar senare, vid 07.40 under fredagsmorgonen, rapporterade Swedbank att de hittat problemet. De vill inte säga vad det är, så det återstår att se varför det blev så illa som det gjorde.

Det är tydligt att många är riktigt irriterade över händelsen då Swedbanks senaste Facebook-inlägg om händelsen har ackumulerat fler än 2 800 kommentarer. Många säger att de tänker byta bank efter händelsen, frågan är dock hur många röster som bara är tomma ord.

Lästips: Aggressiv nätfiskeattack mot Facebook-användare – vill komma åt lösenord

Läs mer om nyheten på Aftonbladet.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.