Spotify kan införa nya begränsningar för gratisanvändare

Spotify logo

Spotify kan ge artister en möjlighet att begränsa tillgången till deras musik beroende på om användarna är gratisanvändare eller prenumeranter. I takt med att artisterna väljer bort Spotify då de anser att betalningen är för dålig måste musiktjänsten anpassa sig efter ett allt hårdare klimat på marknaden och kanske har man kommit på en lösning som kan implementeras inom kort.

För att locka fler artister och samtidigt behålla de som redan finns i Spotifys enorma utbud kan begränsningar införas som begränsar tillgången efter vilken typ av användare man är. Just nu pågår samtal med musikbolag om hur sådan funktionalitet ska kunna införas och samtidigt planeras ett test för att se vad genomslaget blir.

Apple Music långt efter Spotify

Det sista Spotify önskar just nu är att användarna flyr musiktjänsten för att villkoren och utbudet blir sämre; något som skulle ge en negativ ekonomisk effekt för ett redan sargat företag. Kanske är det därför som man från officiellt håll säger att någon ändring inte är att vänta inom den närmsta framtiden – men någon stängd dörr finns inte att skåda.

Redan idag har artisterna begränsade möjligheter att låsa in sitt material men då är det antingen allt eller inget som gäller. Det är en av anledningarna till att Taylor Swift drog sig bort från Spotify och istället valde Apple Music.

Konkurrenten hade i oktober månad närmare 6,5 miljoner betalande användare vilket kan jämföras med Spotifys 20 miljoner tidigare i juni.

Problemet för Apple Music är att miljontals användare väljer gratisvägen istället för att betala och de kan leva med reklam för att undvika den extra månadskostnaden. Samma problem gäller såklart för Spotify men med skillnaden att försprånget ger tunga fördelar tillsammans med gratisalternativet.


Lästips: Taylor Swift har lämnat Spotify


youtube.jpg

Youtube är fortfarande störst

Väger vi sedan in Youtube som är världens största tjänst för att strömma musik (faktiskt), att Spotify väntas nå otroliga 100 miljoner användare innan årsskiftet och att Pandora med sina 78 miljoner användare nyligen blev ännu större efter köpet av Rdio – ja då kanske ni förstår vad Apple slåss mot.

Det som väger till Apple Musics fördel är att Cupertino-företaget inte behöver slåss om musiken på samma sätt som de andra. Musikbolagen gillar Apple för att det inte går att lyssna gratis och det kan ge företaget en gräddfil som man blir ensam om.

Statistik pekar på att 67 procent av alla i USA strömmade musik varje vecka redan innan Apple Music släpptes. Det kommer att bli en mycket tuff uppgift för företaget att locka över gratisströmmarna till en månadsprenumeration.

Minst sagt.