Sony har bekräftat flera detaljer om kommande Playstation VR. Under en utvecklarkonferens detaljerade företaget bland annat upplösningen i VR-headsetet samt en mängd andra funktioner.
Enligt uppgifter från utvecklarkonferensen, via YouTube-kanalen PSVR Without Parole, kommer upplösningen att öka kraftigt. Från 960 x 1 080 pixlar per öga till 2 000 x 2 040 pixlar per öga.
Läs mer: Nytt om kommande Playstation VR för PS5 (maj 2021)
Det betyder att nästa Playstation VR kan visa betydligt fler detaljer än den befintliga modellen. Och med det ökar bildkvaliteten för användarna. Sony säger även att synfältet ökar med tio grader, från 100 till 110 grader.
Andra detaljer pekar på att handkontrollerna får mer avancerade funktioner än tidigare avslöjats. Bland annat ska inbygga sensorer i kontrollerna både veta om användaren håller i kontrollerna och hur långt ifrån dem användaren är.
En intressant nyhet är att spel som är utvecklade för Playstation VR använder något som kallas “Flexible Scaling Resolution”.
Det är en teknik som gör att resurserna för visning av VR-bilden kan prioriteras till viktiga fokuspunkter. Det frigör prestanda till områden som är viktiga och används tillsammans med ögonspårningsteknik som känner av vart användaren tittar.
Sony vill erbjuda AAA-titlar när Playstation VR släpps
Sony har som målsättningen att kunna garantera flera AAA-titlar som är designade för nya Playstation VR när headsetet släpps.
Företaget vill även kunna erbjuda hybridlösningar med spel som fungerar både med och utan Playstation VR. De ska fungera likt dagens “PSVR-optional”-titlar där användaren själv kan välja om de vill spela med en traditionell bildskärm eller ett Playstation VR.
Nämnvärt är att Sony inte har bekräftat något om bakåtkompatibiliteten mellan nya och gamla Playstation VR. Det är alltså inte klarlagt om de nya spelen även fungerar med det gamla VR-headsetet.
Läs mer: Ny Playstation 5 med förbättrad processor till 2022
Lämna ett svar
Visa kommentarer