Rapport: Facebook sprider annonser med desinformation från fossilindustrin

Facebook

Samtidigt som Facebook stänger ute forskare som undersöker visningen av desinformation på sajten så får fossilindustrin fritt sprida falska budskap om klimatet.

Det är i en rapport från InfluenceMap som fossilindustrin anklagas för att marknadsföra både olja och gas som en del av lösningen på klimatkrisen.

Läs mer: Appar på Google Play Store stal Facebook-lösenord

Rapporten lyfter fram faktumet att Facebook inte lyckades med att stoppa desinformationen ens med sina egna regler. Då under fjolårets presidentval i USA.

Enligt rapporten identifierades en ökning av annonseringen på sociala medier av bland annat ExxonMobil i ett försök att forma den politiska debatten kring förhindringen av den globala uppvärmningen.

Även en mängd andra aktörer inom fossilindustrin ska ha gjort samma sak.

En skrämmande detalj i rapporten från InfluenceMap pekar på att Facebook inte bara misslyckades med att stoppa desinformationen. Sajten ska även ha underlättat spridningen eftersom de inte tillämpade sin egen policy på ett konsekvent sätt.

Läs mer: Facebook vill visa annonser i ditt VR-headet (Oculus Quest/Rift)

Totalt ska 25 organisationer inom industrierna för olja och gas ha spenderat 9,5 miljoner dollar på totalt 25 000 annonser bara under 2020. Tillsammans visades de mer än 431 miljoner gånger.

Forskningen visar att varken naturgas inte är ett miljövänligt bränsle. Ändå fanns 6 782 annonser på Facebook som påstod motsatsen.

Genom att hålla fossilindustrin riskerar Facebook att skicka ett budskap som går tvärt emot vad de skivar på sin officiella webbsajt om hållbarhet.

Climate change is one of the most urgent issues impacting our world today and we are committed to help tackle this global challenge. We’re doing our part by working to minimize our energy, emissions and water impact, while protecting workers and the environment in our supply chain.

Här påstår Facebook att de ser klimatfrågan som ett trängande problem som påverkar världen idag. Ändå tar företaget fossilindustrins pengar och visar annonser som går emot forskningen.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.