Nytt verktyg tar Windows-spel till Mac-datorn (DirectX 12)

Macbook Pro
Tianyi Ma, Unsplash

Med macOS 14 som släpps under hösten 2023 så ingår verktyget Game Porting Toolkit som gör att DirectX 12 fungerar på Mac. Det handlar i praktiken om att spel för Windows kan så kallat ”portas” till Mac-datorer.

Det nya verktyget har ett så kallat kompatibilitetslager som spelstudios kan använda för att köra DirectX 12-baserade spel direkt i macOS. Även spelare kan enkelt aktivera det själva.

Lästips: Populära spelet Stray kommer till macOS

Verktyget är baserat på ett annat verktyg som heter Proton. Den bakomliggande koden är utvecklat spelutgivaren och studion Valve (Half-Life, Steam, League of Legends). Samma kod används i populära Wine som gör att Windows-kod fungerar i Linux.

Koden används även i ett annat, kommersiellt verktyg som heter CrossOver. Även det används för att ta DirectX 12-spel till Mac.

Game Porting Toolkit kan översätta x86-kod för Windows och Intel-processorer till Apple Silicon-kompatibel kod. Den gör det genom att lyssna efter API-anrop för 3D-grafik och sedan göra om dem i realtid så att de fungerar med Metal API:et för macOS.

Förutom API:er för 3D-grafik så kan Game Porting Toolkit även förstå API-anrop för inmatning (exempelvis via datormus och tangentbord), ljud, nätverk och mer.

Game Porting Toolkit fungerar automatiskt

Du kan vara lugn. Även om det låter förvirrande och avancerat så behöver du som gamer aldrig fundera på hur det fungerar. Allt sker automatiskt i bakgrunden.

Lästips: No Man’s Sky släpps till macOS

Om det hela fungerar? Absolut! Redan idag har nyfikna testat att köra Cyberpunk 2077 på en Macbook-dator med Apple M1. Och Diablo IV på en Macbook Pro med M1 Max. Hogwarts Legacy rapporteras fungera på datorer med M2 Max.

Viktigt att tänka på är att prestandan aldrig blir lika bra som med native-kod på en Windows-dator. Du får räkna med begränsad prestanda och buggar, men det fungerar åtminstone i praktiken.

Tänk också på att macOS 14 i skrivande stund inte är färdigutvecklad. Den slutgiltiga versionen kommer under hösten vilket betyder att Apple har gott om tid på sig för att optimera Game Porting Toolkit. Och vi får räkna med att arbetet med verktyget fortsätter även efter lanseringen av macOS 14.

Betyder det här att Mac-datorerna äntligen tar steget upp till Windows-maskinerna inom gamingvärlden? Nej, absolut inte. Faktiskt inte ens nära. Men det är ett steg i rätt riktning.

Via TechSpot

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.