Nvidia DLSS kommer till Linux

Linux Logo

Nvidia samarbetar med spelplattformen Valve för att ta DLSS-tekniken till Linux. Det är ett stort steg för operativsystemet som normalt associeras med servrar och som ett gratisalternativ till Windows 10.

  • Snyggare grafik och bättre prestanda med DLSS
  • Obekräftat datum för lansering
  • Snart på Linux med hjälp av Valve

Lästips: Nya Nintendo Switch har stöd för Nvidia DLSS – uppskalar till 4K

Det här är Nvidia DLSS

DLSS står för Deep Learning Super Sampling och är en Nvidia-utvecklad teknik. Den används för att med artificiell teknologi skala upp grafiken i spel så att lägre upplösningar upplevs som högre. Resultatet är – i de flesta fall – bättre bildkvalitet och lägre påverkan på datorn.

Låt oss säga att din skärm har upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar. Med DLSS kan spelet istället renderas i den lägre upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar, men skalas upp i realtid till skärmens vanliga upplösning.

DLSS 2.0 är ett stort lyft för DLSS-tekniken

Tekniken är reserverad för datorer med grafikkort från Nvidia, men AMD har en konkurrerande lösning kallad FidelityFX som fungerar på alla grafikkort. DLSS är en betydligt mer mogen lösning där FidelityFX bara nyligen blivit ett alternativ på marknaden.

Det betyder dock inte att Linux-användare kan nyttja DLSS-tekniken hur som helst riktigt än.

Spelutvecklarna måste implementera stöd i sina spel och i skrivande stund är det bara spel som kan köras med Valves kompabilitetsverktyg som fungerar.

Lästips: Skärmen blir svart med Nvidia G Sync – här är lösningen

Proton gör att du kan spela Windows-spel på Linux

Proton är ett verktyg som gör att Windows-spel kan köras på Linux. Och idag finns ungefär 50 speltitlar att köra med Proton , varav 30 har stöd för Nvidia DLSS på Windows idag, enligt användarna. Det betyder dock inte att tekniken fungerar på Linux rakt av.

Nvidia har inte släppt officiellt stöd än och vi vet inte när samarbetet med Valve resulterar i faktiskt spelbara titlar med DLSS aktiverad. Vad vi däremot vet är att det är på gång och förhoppningsvis behöver vi inte vänta alltför länge.

Du kan läsa mer om ProtonDB här och se alla spel som stöder DLSS här.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.