Nu visas många fler annonser i Gmail

google gmail logo 2020

Om du använder Gmail så kanske du har märkt att mängden annonser du ser har ökat markant. Du är inte ensam – Google har skruvat upp antalet reklamplatser i mejltjänsten och användarna är minst sagt sura.

Framför allt handlar det om mejl-liknande annonser som är så kallt insprängda bland vanliga mejl. De är märkta som annonser, men den som är oförsiktig eller bara läser för snabbt kan enkelt missa den lilla markören.

Lästips: Spåra dina paket direkt i Gmail-appen

Fler annonser på desktop och i mobilen

De många fler annonserna visas för alla Gmail-användare i både mobiltelefonen och på desktop. Eftersom visningen är inbyggd i webbgränssnittet och de mobila apparna så visas de inte om du använder en tredjepartsklient. Exempelvis Spark eller Outlook.

För att dölja en annons som visas bland dina vanliga mejl så måste du först klicka på den och se innehållet. Om du inte gör det så kommer reklamplatsen att fortsätta vara aktiv och synlig.

Den stora nyheten idag är att Google tidigare bara visade den här typen av annons för mobilanvändarna, inte på desktop. Men med den senaste ändringen så har det ändrats.

Lästips: Så vet du om obehöriga använder ditt Google Gmail-konto

Så enkelt undviker du annonserna

Du måste så klart inte se annonserna om du inte vill. Allt du behöver göra är att byta app i mobilen och att inte använda Gmail i webbläsaren på datorn.

Vi vet, det är lite mer omständigt, men det är det enda sättet att komma undan annonserna. Om du inte väljer att byta till ett Workspace-konto så klart, med alla fördelar och nackdelar som det bytet innebär (vi rekommenderar det inte för vanliga användare).

Just nu verkar det inte som att alla Gmail-användare är drabbade av förändringen i annonsvisningen. Det indikerar att Google antingen kör ett test för ett begränsat antal användare eller att det sker en långsam och gradvis utrullning.

Inte första gången Google ökar mängden reklam

Google har testat att öka antalet annonser som visas tidigare. Det mest nämnvärda exempelet är när YouTube-användarna fick se upp till 10 reklamsnuttar i rad – utan att kunna hoppa över dem.

Det tilltaget fick användarna att fullkomligt hoppa ur skinnet av ilska och Google var snabba med att poängtera faktumet att det bara var ett temporärt test. Men det är mer än bara ett test, det är ett sätt för Google att se huruvida användarna reagerar starkt nog för att gå vidare eller avbryta en förändring i bolagets tjänster.

När en negativ förändring av magnituden med YoutTube sker är det extremt viktigt att reaktionerna inte låter vänta på sig.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.