Meddelandetjänsten Telegram börjar visa annonser under 2021

telegram-logo-blue-background

Meddelandetjänsten Telegram börjar visa annonser för användarna. Under 2021 slår tjänsten på reklamen och når i ett slag ut till 500 miljoner personer.

Varför visar Telegram annonser?

Telegram har löpande kostnader för personal, utrustning och utveckling som måste täckas. Med 500 miljoner användare blir det snabbt stora kostnader, bland annat för den serverpark och bandbredd som krävs. För att täcka åtminstone delar av kostnaderna vill Telegram visa olika typer av reklam för sina användare.

När börjar Telegram visa annonser?

Reklamen börjar visas under 2021. Det är inte fastställt exakt när och hur utrullningen av annonsvisningen ser ut.

Var visas annonser i Telegram?

Till skillnad från vissa andra meddelandetjänster så kommer Telegram inte visa reklam i vanliga meddelanden eller privata chattar. Istället visas annonseringen i öppna chattkanaler som användarna kan prenumerera på. Det gör att användarna inte får påträngande reklam, men ändå blir en bidragande inkomstkälla till meddelandetjänsten.

Lästips: Nu sammanflätas Instagram och Messenger – meddelanden delas mellan apparna

Kommer Telegram att börja ta betalt för funktioner?

Telegram är helt kostnadsfri att ladda ner, installera och använda hur mycket du vill. Det finns inga dolda kostnader idag och företagets grundare Pvale Durov säger att det inte finns några planer på att inför kostnader i framtiden.

Läs mer här om hur Telegram planerar att få in pengar framöver

Hur värnar Telegram om min integritet?

Telegram lovar att din personliga data inte kommer att användas av tredjepart på något vis. Det gäller även mot annonsörer och andra former av marknadsföring. Givetvis är det inte möjligt att verifiera deras garanti på något vis, du får helt enkelt lita på Pvale Durov och gänget bakom Telegram.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.