Google hjälper artister med copywrite-anspråk — nytt system på gång

Google Logo

Google tar emot nära tre miljoner förfrågningar varje dag om borttagande av piratkopierat innehåll på den populära sökmotorn. Bara under juli månad stannade antalet på 88,1 miljoner förfrågningar.

De allra flesta av dem är resultatet av antipiratbyråers automatiska insamling av länkar till material på internet som anses vara piratkopiering. Och Google är ruskigt snabba med att svara på varje enskild förfrågan.

Varje förfrågan tar i snitt sex timmar att hantera och Google har stor hjälp av automatiska innehållssystem som kontrollerar material på exempelvis YouTube efter upphovsrättsskyddade låtar och videor. Systemet där kallas ContentID och det är byggt helt för hantering av copyright-frågor av alla slag.

När en ägare av musik eller video laddar upp sitt material på YouTube skapar sajten ett ID-avtryck baserat på materialet. Om någon kopierar detta och ladda upp på sin egna kanal känner YouTube av detta och notifierar den ursprungliga ägaren. Denna kan sedan välja att hela blockera materialet, lägga in annonser eller helt godkänna klippet utan åtgärd.


Lästips: Google Chrome krossar Edge & Internet Explorer — Microsoft tappar stort


Google arbetar just nu med att förbättra sina tekniker för att identifiera material som inte är video och musik. Exempelvis fotografier och bilder av målningar är extra knepiga att hantera menar Fred Von Lohmann, huvudansvarig för copywrite-frågor på Google.

Just nu kan artister ladda upp sina fotografier i Googles bildsök och se vart de finns på internet. Därefter kontakta Google och göra copywrite-anspråk. Men något praktiskt system för detta finns inte — än.

Vad tycker ni? Behövs ett bättre system för artister som vill kunna ta bort sina fotografier från andra webbsajter än sina egna? Skriv gärna en kommentar och berätta vad du tycker.