Extrema mängder data skickas till Facebook – om dig

Facebook

En ny studie visar att Facebook får enorma mängder data från tredje part om användarna. I genomsnitt skickar 2 230 olika företag information om privatpersoner till bolaget – men det kan sträcka sig upp till otroliga 48 000 företag i extremfall.

Studien utfördes av Consumer Reports som detaljerar innehållet här (pdf). Det är en minst sagt intressant läsning som verkligen sätter fingret på vad många undrat (och samtidigt gissat) – hur många skickar data om mig till Facebook?

Lästips: Redigera meddelanden i Facebook Messenger

Som en del av studien används 709 frivilliga deltagare som extraherade data från Facebook vi verktyget ”Download Your Information tool”. Allt delades därefter med forskarna som kunde analysera och extrahera informationen de behövde.

Totalt hittades 186 892 olika företag som delade information om de 709 deltagarna med Facebook.

Ett företag kallat ”LiveRamp” stod ut från mängden genom att finnas med i listan för 96 procent av deltagarna. Företaget är arbetar uteslutande med datahantering och delning med olika aktörer, så det är inte förvånande att de är med hos många.

Lästips: Facebook och Instagram blir reklamfria – från 120 kr per månad

Det är mycket tydligt att Facebook är ett dataföretag mer än något annat. Och hur vi än gör som internetanvändare så samlas enorma mängder data som sprids friskt mellan olika aktörer. Världen handlar om data och det är inte förvånande att Facebook (och Meta) står högt upp på listan.

Och Facebook försvarar datainsamlingen. Så här säger bolagets talesperson Emil Vazquez i ett uttalande:

We offer a number of transparency tools to help people understand the information that businesses choose to share with us, and manage how it’s used.

Det är bra att Facebook erbjuder verktyg, men det finns problem med dem. Consumer Reports skriver exempelvis att datainsamlare ofta är helt anonyma med sina udda och oidentifierbara namn.

Dessutom är det ofta möjligt för insamlarna och annonsvisare att ignorera förfrågningar om opt-out från insamling och dataanvändning.

Via The Verge och The Markup

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.