Artificiell intelligens lärdes att spela Minecraft

Minecraft

En extrem mängd videomaterial har tränat en artificiell intelligens att spela otroligt populära Minecraft. Totalt behövdes hela 70 000 timmar varav 2 000 timmar var inlärning med knapptryckningar och musrörelser från en mänsklig spelare.

Den artificiella intelligensen som tränades har skapats av Elon Musk-grundade OpenAI. Genom att bitvis mata AI:n med videor från Minecraft så lärde den sig bit för bit att lära den fler och mer avancerade tekniker i spelet. Och resultatet är mer än lyckat.


Minecraft Bredrock och Java slås ihop – blir ett enda paket

AI:n visade sig kapabel att inte bara skapa ett så kallat ”crafting table” för att skapa mer komplexa saker i Minecraft, utan lärde sig även att jaga efter mat, äta, simma och göra avancerade hopptekniker.

När AI:n lyckades göra de knepigare sakerna i spelet så ”belönades” den av forskarna på OpenAI. Varje nytt steg och inlärning förstärktes med ett bekräftande av forskarna och till slut kunde AI:n i princip fungera helt oberoende av utomstående.

Additionally, the model performs other complex skills humans often do in the game, such as swimming, hunting animals for food, and eating that food. It also learned the skill of “pillar jumping”, a common behavior in Minecraft of elevating yourself by repeatedly jumping and placing a block underneath yourself.

OpenAI

Slutmålet och den främsta uppgiften som AI:n gjorde i Minecraft var att skapa en diamanthacka. Ett föremål som kräver att spelaren, eller i det här fallet AI:n, gör en lång serie med uppgifter för att lyckas.

Träningsmetoden för den artificiella intelligensen kallas ”Video PreTraining” eller bara kort VPT.

När släpps Minecraft: The Wild?

Det är en mycket komplex och tidskrävande uppgift att träna en AI till att göra saker, inte minst att göra det rätt och upprepade gånger med samma resultat. Ännu mer avancerat är det att få AI:n att göra långa sekvenser i spel som Minecraft. Det här är inget som forskarna gör på en kvart precis, så räkna inte med att få se liknande resultat i ännu mer avancerade spel än på ett tag.

Med det sagt så är det här ett långt steg på vägen mot mer kapabel AI som kan ta sig an uppgifter som normalt bara kan göras av mänskliga spelare. Nu återstår att se vad nästa steg blir för OpenAI och AI:n.

Via IGN och OpenAI

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.