Annons

Apple fixar känd skanner-bugg i macOS Big Sur

Stoppar användare från att skanna i Big Sur – lösning på gång
macOS 11.0 Big Sur
macOS 11.0 Big Sur
Annons

En irriterande bugg i macOS gör att användare inte kan skanna dokument med Big Sur. Buggen är välkänd sedan länge, men först nu säger Apple att en lösning är på gång.

Buggen i fråga gör att en USB-ansluten skanner (eller skrivare med skanner) inte är åtkomlig för användaren. Det är mer specifikt HP-modeller som drabbats och berörda enheter låser ute användaren från såväl Bildinsamling som Förhandsvisning och i Systeminställningar.

Läs mer: 7 saker som macOS Monterey INTE kan göra på din gamla Mac

När användaren vill skanna ett dokument visas bara ett meddelande på skärmen: ”Du har inte tillåtelse att öppna applikationen…” och därefter enhetens namn.

Det är många som drabbats av buggen och minst sagt irriterade användare har ventilerat sin ilska på flera webbsajter. Bland annat Reddit, HP:s egna supportsidor och Apples officiella forum.

Annons

Apple har bekräftat att de känner till buggen och att de arbetar på en lösning för alla versioner av Big Sur. När en uppdatering är redo är inte fastställt i skrivande stund.

Drabbade användare kan gå runt problemet via några små knep. Du kan läsa om dem här under samt på Apples officiella supportsida här.

Så går du runt skanner-buggen i macOS Big Sur

  1. Avsluta alla öppna appar i macOS
  2. Från menyn i Finder, välj Gå > Gå till mapp…
  3. Klistra in: /Library/Image Capture/Devices > Tryck Enter
  4. Dubbelklicka på enheten vars namn visas i felmeddelandet i macOS
  5. Stäng Finger-fönstret

Du kan nu öppna appen du använder för att skanna dokument från. Med lite tur visas inte felmeddelandet och du kan skanna som vanligt.

Om du försöker skanna från en annan app och får samma meddelande igen så upprepar du punkt 1 till 5 som tidigare.

Läs mer: Mozilla Firefox får två stora förbättringar för macOS