Apple påstår att deras nya in-earlurar AirPods säljer som smör — men hur står det egentligen till med marknadsandelarna? Tidigare har rapporterats att hörlurarna nått så högt som en fjärdedel av den totala försäljningen på marknaden, men nu kommer rapporter om att det kan röra sig om betydligt mindre än så.
Analytikerfirman NPD Group har tagit sig en närmare titt på hur försäljningen egentligen ser ut, och det genom att mäta mängden sålda exemplar i alla försäljningskanaler. Och ska vi tro vad de kommit fram till så når AirPods låga två procent av den totala volymen på marknaden, och tre procent av intäkterna.
Långt ifrån den fjärdedel som tidigare rapporterats av Slice Intelligence, ett företag som enbart mäter försäljning via internet. Frågan är då om AirPods är så bra att de faktiskt skulle kunna ta den fjärdedel som det pratats om.
Till att börja med är AirPods strikt designad för att användas med iPhone-telefoner. iPhone-serien har en marknadsandel på låga 12,5 procent, mätt av Statista och IDC under Q3 2016, vilket är första begränsningen för hörlurarna. Det kan jämföras med Android som mättes ha 86,8 procent under samma period.
Apple måste övertyga iPhone-användarna
Sen måste Apple lyckas övertyga sina användare om att faktiskt betala det premiumpris som företaget begär för sina AirPods, vilket är 1 795 kronor idag. Betydligt högre än många konkurrerande produkter, men också betydligt mer tekniskt berikad. AirPods är tätt integrerad med iOS och många fans köpte hörlurarna efter att de skaffat iPhone 7 eller iPhone 7 Plus.
Recensionerna från de som testat AirPods har varit blandade. De små och lätta hörlurarna har fått positiv kritik för att de är just små och lätta, för det balanserade ljudet och passformen. Men också negativ kritik för att inte nå upp till de krav som många krävande användare ställer på ljudkvaliteten.
Vidare kan vi även granska företaget Beats som tillverkar hörlurar, och ägs av Apple, står de för 25 procent av totala volymen samt 46 procent av intäkterna. Höga marginaler alltså och en respektabel marknadsandel.
Efter Beats kommer Bose, LG och Sony som inte ens är i närheten av sin konkurrent. Bose har 8 respektive 19 procent, LG når 10 respektive 7 procent och Sony har låga 7 respektive 6 procent. Tittar vi ännu längre ner på skalan finner vi Plantronics och Jaybord som delar plats med två procent vardera. Och det betyder att de är jämlika med AirPods just nu.
Lämna ett svar
Visa kommentarer