Apple Watch säljer bättre än alla andra smartklockor tillsammans. Enligt analytikerfirman IDC har Apple en betydande ledning som konkurrenterna får mycket svårt att ta igen.
- Säljer bättre än alla andra tillverkare av smartklockor och wearable-prylar
- Betydligt bättre försäljning den schweiziska klockindustrin
- Konsumenterna lutar sig allt mer mot sofistikerade prylar och kända varumärken
- Samsung har inte en chans – hamnar långt bakom Apple med
Enligt IDC beräknas Apple Watch ha skeppat i 8 miljoner exemplar under senaste kvartalet. Det gör att Watch-klockan har sålt bättre än både smartklockor och andra smarta prylar för handleden. Då inräknat både aktivitetsarmband och sportklockor.
Ungefär var femte handledspryl var en Apple Watch. Mycket tack vare ökad försäljning efter lanseringen av Series 3 som lanserades under september månad 2017.
IDC har räknat ut att det skeppades totalt 37,9 miljoner smartklockor, sportklockor och aktivitetsarmband under fjärde kvartalet 2017. Allt som omfattas av kategorin ”wearables” är med i den siffran. Och den kan jämföras med samma period året dessförinnan med 35,2 miljoner enheter.
Apple Watch krossar Samsung, Fitbit, Xiaomi och Garmin
Apple toppar listan med 8 miljoner exemplar av Watch-modellen, vilket ger Cupertino-företaget en marknadsandel på 21 procent.
Därefter följer Fitbit med 5,4 miljoner skeppade enheter, Xiaomi med 4,9 miljoner och Garmin på en fjärdeplats med 2,5 miljoner. Huawei som säljer populära Android Wear-klockor med samma namn som Watch hamnar på femteplats med bara 1,6 miljoner enheter.
[bs-quote quote=”Konsumenternas preferenser har ändrats mot mer sofistikerade enheter och mot välkända varumärken” style=”default” align=”right”][/bs-quote]
Om du undrar var Samsung med Gear-serien har tagit vägen så tror IDC att de säljer sämre än alla ovanstående. Så illa att de placeras i en pott med 15,6 miljoner enheter från övriga tillverkare.
Här känns det kanske lite som att IDC jämför äpplen med päron – hur står sig egentligen Samsung, Huawei och de andra tillverkarna av smartklockor mot Apple?
Enligt IDC har Apple en marknadsandel på hela 60 procent i kategorin för smartklockor. Två är gruppering av alla småtillverkare som inte når upp till ens en halv miljon skeppade enheter under fjärde kvartalet. De står för totalt 2 miljoner enheter och en marknadsandel på 15,34 procent.
Sen kommer äntligen Samsung med 1,1 miljoner enheter och en marknadsandel på 8,4 procent – följt av Garmin, Fossil och Fitbit.
Därför dominerar Apple Watch hela marknaden
Det är flera anledningar till varför Apple lyckas ta en så stor marknadsandel med sin Watch-serie. Den första är att Apple har en trendsättande position med stark anknytning av Watch till sin serie med iPhone-telefoner.
Apple är den enda tillverkaren som erbjuder en tät anslutning med alla möjliga funktioner mellan sina smartklockor och iPhone. Eftersom de effektivt stoppar alla andra tillverkare från att använda samma API:er blir egna Watch-modellerna de enda tänkbara smartklockorna för iOS.
Enligt analytikern Jitesh Ubrani från IDC har konsumenternas preferenser ändrats till mer sofistikerade enheter och mer välkända varumärken. Fitbit och Garmin är knappast små namn, och inte Samsung heller så klart. Men de kan inte mäta sig med Apple idag.
[bs-quote quote=”Konkurrenterna måste förlita sig på gammal hårdvara i sina smartklockor” style=”default” align=”left”][/bs-quote]
Utmaningen för konkurrenterna är att kunna släppa smartklockor och wearable-prylar med samma nivå av integration och kvalitet som Apple Watch.
Vi vet att Huawei arbetar med Watch 3 som kan bli nästa stora utmanare till Apple Watch. Och att Fitbit utvecklar en ny, mindre smartklocka som ska tilltala främst kvinnor med sin nya design. Problemet är att de inte har samma tekniska utveckling på insidan som Apple har.
Där Cupertino-företaget styr utvecklingen av alla de interna komponenterna så måste Huawei och de andra tillverkarna förlita sig på gammal hårdvara från främst Qualcomm.
Android Wear har inte heller sett den nivå av utveckling de senaste året som många hoppats på. Google har sessioner planerade för wearable-plattformen under Google I/O 2018 – men kan företaget erbjuda den stora uppgradering som Android Wear och tillverkarna behöver för att kunna slåss med Apple?
Lämna ett svar
Visa kommentarer