Zoom börjar visa reklam för gratisanvändare

zoom video communications logo 1

Populära tjänsten Zoom för videokonferenser testar nya grepp för att tjäna pengar. Ett sådant är att visa reklam för gratisanvändare.

Reklamen ska initialt bara visas i slutet på samtalen och kommer alltså inte att synas under dina pågående möten. Huruvida det ändras i framtiden återstår så klart att se.

Läs mer: Allvarlig sårbarhet i Zoom – kan fjärraktivera skadlig kod

Reklamen i Zoom visas vid mötets slut

Anledningen till att Zoom vill visa reklam för gratisanvändarna är givetvis för att driva in mer pengar till företaget. Inte minst efter anstormningen av användare under covid-pandemin.

Många nya användare väljer att inte betala för Zoom utan stannar kvar som gratisanvändare, trots begränsningarna som de får dras med. Och det betyder att Zoom inte får några intäkter.

Genom att visa reklam i slutet på möten hoppas videotjänsten att kassan ska få välbehövlig påfyllnad; idag är det för tidigt att säga hur användarna tar emot nyheten.

Integritetspolicyn som användarna måste godkänna för att använda Zoom har uppdaterats med information om hur reklamen visas i tjänsten. Du hittar policyn i sin helhet här.

Läs mer: Bättre säkerhet med Zoom – stöd för end-to-end-kryptering

Upp till 100 deltagare som gratisanvändare

Med gratisversionen av Zoom kan du ha möten med upp till 100 deltagare i maximalt 40 minuter. Det ingår även privata- och gruppchatter samt enskilda möten mellan två personer i upp till 30 timmar per tillfälle.

Väljer du Pro-versionen för 13,99 euro per månad och användare är den övre gränsen fortfarande 100 samtidiga deltagare. Nu kan du dock ha möten som är hela 30 timmar långa, strömma mötet på social media och spara inspelade konferenser (upp till 1 GB).

Det finns även Business- och Enterprise-versioner för extra många deltagare om ditt företag har större krav. Du kan läsa mer om fördelarna som betalande användare samt se priser här.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.