YouTube gör det svårare för nybörjare att tjäna pengar

YouTube Logo

Om du planerar att starta en YouTube-kanal för att tjäna pengar bör du veta att tjänsten gjort det lite knepigare för nybörjare. Processen för att skapa kanalen har inte förändrats, däremot har kraven för att annonserna ska generera inkomst gjort det.

Där man tidigare kunde skapa en kanal och omedelbart börja dra in kosingen på tittarna har YouTube lagt in en begränsning. Först efter 10 000 tittare kommer YouTube att kontrollera kanalen och se om den kvalificerar för annonsvisning och därmed öppna upp för intäkter från tittarna.

Anledningen till begränsningen är den senaste tidens hårda kritik från annonsörer om att deras reklam visas på kanaler med känsligt innehåll, som propaganda från jihadister och nazistiskt material. Annonsörerna vill inte associeras med detta innehåll, men hittills har YouTube misslyckats med att hålla reklamen borta från dessa på ett bra sätt.


Lästips: Offline-video från YouTube i Android-telefonen — så gör du


YouTube har länge brottats med problemet att sajten visat antisemitiskt innehåll och varit delaktig i spridandet av propagandan från extremister.

Här bör givetvis tilläggas att YouTube inte är långt ifrån ensamma om detta då andra sociala nätverk som Facebook och Twitter är minst lika delaktiga i spridandet. Och de har inte gjort det nämnvärt svårare för de som sprider propagandan.

YouTube förlorar intäkter för varje nå annonsör som lämnar och det rör sig om enorma belopp. Därför är det inte förvånande att tjänsten nu tar till hårdare regler för att skydda sig mot en fortsatt flykt. Det lär inte falla i god jord hos mindre användare, men vad är den kritiken mot de tunga intressenterna med välfyllda konton?

Läs mer om nyheten på YouTubes officiella webbsajt.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.