Att abonnera på spel har visat sig riktigt populärt. Så pass att Xbox Game Pass från Microsoft har lyckats dra till sig hela 25 miljoner prenumeranter. Det avslöjar Microsoft i samband med nyheten om köpet av spelutgivaren och Activision Blizzard.
Det är en ökning med fyra miljoner prenumeranter jämfört med de 18 miljoner som Xbox Game Pass hade i januari 2021. Eller med 38 procent om man hellre vill räkna på det sättet.
Microsoft hade ett mål på 48 procent för Xbox Game Pass, något de alltså misslyckades med att nå.
Läs mer: Mass Effect Legendary Edition släpps till Xbox Game Pass (+ 7 andra spel)
Activision Blizzard-köpet kan driva utvecklingen
Den senaste tiden har Microsoft gjort två ruskigt stora köp. Det första var köpet av Bethesda.
Det gav Microsoft kontrollen över många ruskigt tunga speltitlar. Exempelvis hittar vi kända varumärken som Skyrim, Dishonored, Doom och The Evil Within, bara för att nämna några.
När Activision Blizzard hamnar under samma flagg utökas uppställningen till en helt galen nivå med Diablo, Overwatch, World of Warcraft, StarCraft, Hearthstone och Call of Duty.
Om Microsoft lyckas få rätsida på Activision Blizzard och inkluderar exempelvis Call of Duty-serien i Xbox Game Pass så kan företaget ha en vinnare utan dess like. En vinnare som Sony och Playstation kan få riktigt svårt att konkurrera med i längden.
Lämna ett svar
Visa kommentarer