Netflix funderar på att erbjuda ett billigare abonnemang som visar reklam i filmer och serier. Den nyheten gjorde att filmtjänstens aktievärde minskade med 35 procent i ett svep.
Det var när Netflix VD – Reed Hastings – pratade med investerarna som nyheten kom ut. Att företaget kan tänka sig att sänka priset och samtidigt visa reklam för tittarna.
Målet är enligt Hastings att ge konsumenterna större valmöjlighet. Och kanske är det också ett sätt att blidga de mest ilskna rösterna när Netflix gång på gång höjer månadspriset.
I samtalet säger Hastings att det skulle betyda en stor förändring kring hur företaget tänker kring sitt material då Netflix tidigare varit starkt emot visning av reklam.
Så sent som i mars sa Netflix att de fokuserar på långsiktiga intäkter och att de vill göra det med en utmärkt upplevelse för sina prenumeranter. Samtidigt sa företaget att de har en bra intäktsmodell är utmärkt för global skalbarhet.
Idag, när Netflix tvingas rapportera att de förlorar prenumeranter istället för att växa, så är tonen helt annorlunda.
Förutom möjligheten till delvis reklamfinansierade abonnemang så pratas det om live-visning av sport som en del av framtida intäktsökning. Båda är inget som kommer att ske i närtid (påstås det) utan kan ske under de kommande åren.
Vad filmtjänsten däremot arbetar på just nu är möjligheten att stoppa alla former av lösenords- och kontodelning för att tvinga gratisanvändarna till att skaffa egna konton.
Exakt hur och när Netflix sätter ner foten mot kontodelning återstår att se, men den som delar sitt konto till andra idag bör vara uppmärksam den närmaste tiden.
Lämna ett svar
Visa kommentarer