Netflix tappar prenumeranter – skyller på kontodelning (april 2022)

Netflix
Foto: Thibault, Pening, Unsplash

Netflix är sura. Riktigt sura faktiskt. Anledningen är att de tappat flera hundra tusen prenumeranter på kort tid. Målet var att växa med 2,5 miljoner – istället har det alltså gått åt helt fel håll för filmtjänsten.

Det finns flera anledningar till varför Netflix inte växer som planerat. En sådan är att filmtjänsten lämnade Ryssland och därmed tappade 700 000 prenumeranter i ett svep. Men huvudanledningen menar Netflix är något helt annat.

I ett brev till sina investerare (pdf) säger Netflix att ungefär 100 miljoner hushåll använder filmtjänsten kostnadsfritt genom så kallad kontodelning. En betalande part har delat sitt lösenord till en eller flera andra som kan logga in kostnadsfritt.

Netflix har redan påbörjat arbetet med att hitta och stoppa 1) de som delar konton och 2) de som nyttjar andras Netflix-konto gratis. Redan idag pågår ett test på utvalda marknader där kontoägare kan lägga till fler användare för cirka 30 kronor istället för att dela kontot bakom ryggen på Netflix.

Netflix kämpar just nu med starka konkurrenter, irriterade användare som får ständigt högre månadskostnad och kontodelningen som tre huvudpunkter. Bara i USA och Kanada tappade filmtjänsten 600 000 prenumeranter på grund av att tjänsten ökade priset. Netflix säger att tappet var beräknat och inom deras målsättningar.

Den högsta prenumerationsnivån kostar idag 179 kronor för svenska användare och 19,99 USD för amerikanska användare. Det är den enda nivån som erbjuder 4K-upplösning och är i princip ett måste om du har en nyare, 4K-kapabel tv-apparat hemma.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.