TikTok breddar sig – storsatsar på spel

TikTok
Foto: Solen Feyissa, Unsplash

TikTok villl bredda sin tjänst och göra den attraktivare för användarna. Ett sätt att erbjuda spel, något som TikTok redan gör på den asiatiska marknaden, men som inte har fått något större utrymme i Europa eller USA.

Enligt uppgifter till Financial Times så planerar TikTok en ”enorm” satsning på spel i närtid. Och redan den 2 november kan vi få ett officiellt tillkännagivande som avslöjar precis hur stor den satsningen blir.

Evenemanget ”TikTok Made Me Play It” kommer att ha tunga namn inom spelindustrin närvarande. Bland annat pratas det om Electronic Arts, 2K, VNG Corporation, Netease Games och Homa.

TikTok har förberett sig för gaming

En del av förberedelserna inför den stundande satsningen på gaming är att tidigare systemarkitekten Assaf Sagy rekryterades från Intel. Hans roll på TikTok är ”Head of Global Gaming” vilket avslöjar en hel del.

Och hans profil på LinkedIn säger också rejält mycket om vad vi kan förvänta oss i framtiden, även om det fortfarande är lite luddigt:

TikTok and gaming were made for each other. TikTok has far shown its value in helping consumers discover what’s fun, valuable, and popular. I look forward to working closely with all gaming companies globally to help make TikTok a central foundation in your marketing strategies.

Det är inte klarlagt om den nya satsningen innebär någon form av kostnad för användarna av TikTok.

Tjänsten har i skrivande stund inga kommentarer att ge mer än följande uttalande:

We’re always looking at ways to enrich our platform and regularly test new ideas that we think can bring value to our community.

Totalt intetsägande och helt enligt vad man kan förvänta sig alltså.

TikTok och Netflix blir konkurrenter

En intressant detalj i sammanhanget är att TikTok blir en direkt konkurrent med Netflix när de storsatsar på spel. Även filmtjänsten har nämligen investerat stort i mobilspel.

Den som har en prenumeration på filmtjänsten kan ta del av flera tunga mobilspel som en del av månadskostnaden. Exempelvis spelet Oxenfree som vi skrivit om tidigare.

Tidigare i mars skrev vi också om tre nya spel som släpptes på Netflix – This Is A True Story, Shatter Remastered och Into The Dead 2: Unleashed. Då fanns totalt 16 mobilspel för prenumeranterna att spela.

Via 9to5mac

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.